zondag 31 mei 2015

Groeten uit IJmuiden!

IJmuiden

Gisterenavond met José een rondje Kennemermeer en Zuidpier gedaan. Ik hoorde achteraf dat het elders in het land regende en hagelde maar wij hadden zon.

We begonnen met het Kennemermeer. Er klonk veel gekwetter uit het riet en ook aan de andere kant van het pad was het druk met vogelgeluiden. De kleine Karekiet liet zich af en toe zien maar dook dan snel weer tussen het riet...

Kleine Karekiet
En eindelijk....De blauwborst gezien. 2 Keer zelfs maar niet scherp op de foto gekregen....grrrr. Hij is het niet waard om te plaatsen maar ik zet toch als bewijs mijn beste neer...Hahaha. Alleen ziet niemand dat dit een blauwborst is behalve de kenners. Heel frustrerend, maar ach...

Een blauwborst...:(

De fitissen gaan wel duidelijk in beeld zitten. Maarja, ooit krijg ik die blauwborst vast wel goed in beeld.

Fitis
Verderop zien we een voor ons onbekend plantje. Het blijkt moeraskartelblad te zijn. Een halfparasitaire plant die in Nederland op de rode lijst staat. Er groeien en bloeien veel bijzondere planten in dit gebied, waaronder Orchideeën, Parnassia en Gentiaantjes.

Moeraskartelblad
De grond is zompig op veel plekken. De grote ratelaar houdt daar ook van en is dan ook volop aanwezig. Al die kleuren maakt het samen met het frisse groen wel fleurig.

Grote Ratelaar.
We lopen verder om het meer en beseffen dat we hier echt te weinig komen. Een mooi en bijzonder stukje natuur, heel dicht bij huis.
Kennemermeer
Mooie masten zichtbaar achter de duinrand.

We horen een koekoek en aangezien we die dit jaar al een aantal keer duidelijk gezien hebben hopen we hem weer in beeld te krijgen. Best bijzonder want ze zijn echt heel schuw en verstoppen zich vaak.
De foto verdient zeker niet de hoofdprijs maar hij staat er wel duidelijk op.

Koekoek.

We lopen richting de pier en komen langs de jachthaven.

Jachthaven en boulevard IJmuiden

En toch houd ik van dit plaatje....Ondanks de fabriek op de achtergrond

Jammer dat die zilte zoute geur van de zee en het strand niet vast te leggen zijn op dit blog. Ik vind dit zo heerlijk ruiken. Het doet denken aan mijn jeugdjaren. Ik was vaak op het strand... eerst met mijn ouders en later met vrienden en vriendinnen. Dan kon je op een warme dag aan het begin staan en dan zag je stil de warme lucht trillen boven de pier en het strand. Mooie herinneringen. Helaas is het oude strand niet meer. Het moest vernieuwd en gemoderniseerd worden in het begin van de jaren 90. Maar juist dat primitieve dat maakte het sfeertje. Ik denk dat er weinig IJmuidenaren zijn die vinden dat het erop vooruit gegaan is.

Zoals het vroeger was...



Ik dwaal af... we lopen richting de pier. Het is niet druk met wandelaars. er zitten eigenlijk alleen een paar vissers. We komen een man tegen die vertelt dat er verderop 3 zeehonden zitten...Helaas hebben wij die niet kunnen traceren. Hieronder een paar plaatjes die geen uitleg nodig hebben:




Het mooie uitgestrekte strand



Het was wel druk met zilvermeeuwen. Zowel op het strand als op de pier.



Drieteenstrandlopers

Af en toe sloeg er wat water op en over de pier. op de achtergrond Zandvoort.




Dit zou bij de kiosk kunnen liggen met de tekst erop "Groeten uit IJmuiden"




Het was weer een lekkere wandeling. Nog een laatste blik vanaf de duinen over het strand richting Zandvoort en dan weer naar huis.


2 opmerkingen:

  1. Ben onder de indruk van je mooie foto's die jij maakt Miranda. Eerdaags je nieuwe Nikon binnen, kan me voorstellen dat je daar naar uitkijkt. Ga vooral door mevr Huf..

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ron. Ik kijk er inderdaad naar uit....en geduld is niet mijn sterkste punt.

      Verwijderen