vrijdag 15 mei 2015

Rondje Kennemermeer en Zuidpier

Kennemermeer
Vandaag weer eens een rondje gelopen met mijn goede vriend Jan. 06.30 Hadden we afgesproken en zijn we naar het strand gereden. Het was fris, 6 graden,  voor de tijd van het jaar en saai grijs weer.

We begonnen met een rondje Kennemermeer. Heel veel vogels waren er te horen en maar weinig lieten zich duidelijk zien. Maar natuurlijk wel weer de grasmus. Onbegrijpelijk dat ik die vorig jaar niet gezien heb en nu elke wandeling tegen kom in verschillende gebieden.

Grasmus

Ook de zwartkop hebben we een aantal keer gezien.

Zwartkop
Ik moet er binnenkort zeker weer terug om al die andere vogeltjes die we hoorden voor mijn camera te krijgen.

En natuurlijk de Fitis en de Tjiftjaf

Fitis

Het Kennemermeer was ooit bestemd voor recreanten maar heeft zich ontpopt tot bijzonder natuurgebied waar veel vogelsoorten voorkomen.





Na een rondje om het meer lopen we naar de Zuidpier.Op het strand zitten veel meeuwen en ook een grote groep aalscholvers. Het is rustig. Er zijn geen wandelaars, alleen wat vissers.

Opvallend is dat we ondanks het grijze weer enorm ver kunnen kijken. Zelfs voorbij Noordwijk!
Je zou verwachten dat dat alleen mogelijk is met heel helder weer.

De steenlopers brachten mij even in verwarring. Ik herkende ze niet meteen...maar het blijkt dat ze een zomerkleed hebben. Dat zorgt er echt voor dat ze er heel anders uitzien. Ik dacht even dat het bontbekplevieren waren. Ik moet nog een hoop leren...

Steenloper in zomerkleed
Het is verder ook vrij rustig wat vogels betreft. We lopen tot het eind en weer terug en zien dan halverwege toch nog drieteenstrandlopers, ook voor mij anders door het zomerkleed, steenlopers en bonte strandlopers.

steenlopers (de donkere), drieteenstrandlopers ( de lichte) en 1 bonte strandloper (meest links met zwarte buik)

Steenlopers en drieteenstrandloper. Allen in zomerkleed.


Bonte strandloper
Zo heb ik toch nog een soort op de foto kunnen zetten die ik nog niet had. En dat maakt me zo blij als een klein kind. Hahaha.

Ook meeuwen vind ik altijd lastig te determineren. Er zijn zoveel soorten en dan zien ze er de eerste jaren ook nog eens elk jaar anders uit. Voorheen heb ik daar nooit bij stil gestaan.

Grote mantelmeeuw.

Nog even een plaatje van het strand. Dat blijft altijd een heerlijk uitzicht. Ik ben blij dat ik aan de kust woon...


IJmuider strand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten