donderdag 7 mei 2015

Dieren, NP De Veluwezoom en De Posbank (Dag 2 - 06 mei)

Uitzicht vanaf de mooiste top van Nederland
 Dag 2 zou mooi beginnen volgens de weerberichten en vanaf een uur of twee zou het weer gaan regenen, onweren en hagelen. Dus op tijd op pad en niet te lange wandelingen maken.
Om 7 uur vertrekken we naar Rheden om vanaf daar de mooie Posbank te bezoeken.

Wat is dit ongelooflijk mooi! We vallen van de ene verbazing in de andere en deze blog zal dan ook heel veel foto's bevatten want ik kon de selectie niet kleiner maken.

De lucht is blauw dus we beginnen met de zwarte route vanaf het bezoekerscentrum. Geen lange route want we doen er liever meerdere en zo kunnen we elke keer bepalen of het nog wel verstandig is om weer het bos in te gaan.

Het begint al meteen met een klimmetje dus het eerste vergezicht is al super! We lopen een stukje door een mooi oud bos.

Wat opvalt is het geluid van de koekoek dat overal te horen is. De koekoek heb ik nog nooit goed kunnen fotograferen. Hij zit altijd verscholen en is heel schuw.
Ik neem me voor om hem vandaag op de plaat te krijgen...en nadat we 5 minuten later het bos uitlopen en bij de hei aankomen zie ik hem zitten. Dat begon goed. Hij zat hoog in een boom dus beter dan dit lukte het niet.

Koekoek

We zien de eerste heuvel voor ons en lopen alleen maar te oh-en en te ah-en. Aan de ene kant zien we dit:

En aan de andere kant opeens dit...

De prins was onderweg helaas afgestapt denk ik...Dit was zo'n mooi plaatje. Een wild paard dat opeens opdoemt in zo'n mooi landschap. en er liepen er nog meer.

Ik sta nog even van het moois te genieten als mijn oog op iets valt wat ik nog nooit gezien heb. Een naaktslak van wel 20 cm lang. Het blijkt de Tijgernaaktslak te zijn. Eén van de grrotste soorten ter wereld en in ieder geval de grootste van Nederland.

De Tijgernaaktslak. - Limus Maximus_
Zoveel moois terwijl we nog maar net onderweg zijn. We klimmen naar boven en weten nu al zeker dat we hier in augustus terug zullen komen wanneer de hei in bloei staan en alles paars en roze kleurt.

Onze eerste klim op de Posbank. José halverwege om de diepte te laten zien
Vanaf de top zie ik vlakbij een torenvalk bidden.

Torenvalk man.

We kijken om ons heen en zien dit:

Wat een geweldig landschap! Dit landschap is ongeveer 150.000 jaar geleden ontstaan en herrinneren aan oude oerkrachten. In de voorlaatste ijstijd was een groot deel van Nederland bedekt door enorme gletsjers. deze ijsmassa, soms wel 200 meter hoog, verplaatste zich heel langzaam en stuwde keien en grond op. Eén van de uitlopers van het ijs drong via het IJsseldal door tot Nijmegen en vormde zo stuwwallen aan de zuidoostkant van de Veluwe. In de daaropvolgende ijstijd, toen het klimaat warmer was, stroomde het smeltwater over de nog bevroren groend. Het water sleep diepe dalen in de stuwwallen. Deze erosiegeulen zijn nog steeds goed te zien.

We lopen verder en zien alleen maar dit...

Het hoogste punt is bijna 110 meter hoog. Bij helder weer is er zicht op het IJsseldal, Montferland, Kleef en de "hangbrug" bij Emmerik.

In dit gebied is ook de Gaspeldoorn te vinden. Deze plant staat op de Nederlandse rode lijst van planten als vrij zeldzaam.

Verder komen we nog wat insecten en vogels tegen:
Roodborsttapuit man
Bosmestkever

Dagpauwoog

Roodborsttapuit pop

De rups van de Hageheld

Grote bonte specht

Het wordt tijd voor koffie met wat lekkers na al die mooie indrukken en we gaan even afwachten wat het weer gaat doen.

Na de break besluiten we om de auto verderop neer te zetten en nog een stukje te lopen vanaf het monument. Het weer is twijfelachtig dus we willen niet ver

Zo is het licht en zo wordt het opeens weer dreigend.

Deze lucht zorgde ervoor dat we het toch wel een beetje benauwd kregen dus we liepen snel door.

Tijd voor de lunch. Het zou wel klaar zijn nu...
Na een heerlijke pastasalade en 3 regendruppels werd het weer lichter. Zin on om naar huis te gaan hadden we nog niet dus toch nog maar een stukje lopen.

En na een paar kilometer werd het weer heel donker en hoorde we het rommelen in de lucht.
We besluiten dat het klaar is. Het is 15 uur en we zijn al vanaf 7 uur de deur uit dus het is mooi geweest. Al hadden we nog best wel even door kunnen lopen.

Terug bij het huisje horen we op het journaal dat er 2 vrouwen in Amersfoort dodelijk zijn getroffen door de bliksem. Het zet je wel even aan het denken.

Maar rond half 7 was daar de zon weer...En besluiten we toch nog een stukje te gaan lopen in het bos achter ons.

Daar was de zon weer!

En daar waren de reetjes weer. Op een andere plek dit keer maar wel dezelfde als gisteren zie ik aan het plekje bij het ene reetje op zijn rug.

Heel wat kilometers en klimmetjes in de benen en heel veel mooie dingen gezien. wat een mooi stukje Nederland en wat zou ik dit graag laten zien aan heel veel mensen. Wie gaat er mee in augustus als dit unieke landschap paars kleurt door de hei....