maandag 2 mei 2016

Ongewenst bezoek in de fotohut

Grote bonte specht  (m) (Great spotted Woodpecker) (Dendrocopus major)

Gisterenochtend vroeg ging mijn wekker heel vroeg...02.45 en na nog een kwartiertje wakker worden moest ik er toch echt uit. Snel onder de douche en om half 4 aan mijn ontbijt terwijl ik eitjes sta te bakken voor mijn lunchpakketje. De reis gaat vandaag naar Kalmthout, waar een fotohut staat die José en ik voor een dag gehuurd hebben.
Het belooft een zonnige dag te worden dus ik ga vol goede moed om 4 uur de deur uit om via Santpoort- Zuid naar Kalmthout te gaan.

Voor de afgesproken tijd komen we aan en worden we door de eigenaar naar de hut geleid.
De ruimte in de breedte valt me mee maar het feit dat je er alleen op je hurken in kan zitten geeft ons in het begin wel een beetje claustrofobisch gevoel. Maar eenmaal geïnstalleerd en zittend in de lage stoel verdwijnt dat gevoel weer en komt het alleen nog op wanneer we eruit moeten voor een sanitaire pauze. de eerste vogeltjes laten zich al snel zien. Het zijn geen bijzondere soorten maar dat maakt ons niet uit. Het feit dat je ze van zo'n korte afstand kan fotograferen blijf ik heel gaaf vinden.

De roodborstjes gaan gretig op zoek naar voedsel
 en poseren ondertussen mooi.
Roodborst (Robin) (Erithacus rubecula)




Er komen ook veel spreeuwen. Met snavels vol vliegen ze weer weg, waarschijnlijk naar hun nest.

Spreeuw  (Starling) (Sturnus vulgaris)
 Ik blijf het altijd verrassend vinden dat wanneer de zon op deze vogel schijnt, hij verandert in een discobol. Zijn Engelse soortnaam Starling past hem dan ook goed vind ik.


Ik ben geen duivenliefhebber maar de iets minder bekende holenduif vind ik wel een mooie duif met zijn mooie parelmoerkleurige nek en zijn lieve blik.

Holenduif (Stock Dove) (Columba oenas)




Ook komt regelmatig de grote bonte specht even kijken of er nog wat te halen valt. Echt heel leuk om hem zo van dichtbij te kunnen bewonderen.

Grote bonte specht  (m) (Great spotted Woodpecker) (Dendrocopus major)













Natuurlijk hadden we ook nog op andere spechtensoorten gehoopt maar helaas liet die zich niet zien.
Wel kwam een ander dier onze dag in de hut verpesten...Een grote bruine rat...Nou ben ik helemaal niet bang voor muizen en ratten maar ze moeten niet bij me binnen komen...


In de eerste instantie kan ik het allemaal nog wel schattig vinden. Al komt ie me wel iets te vaak terug en schiet hij elke keer de hoek in bij de hut waar de klep zit met best een ruime opening. Iedere keer wanneer hij daar gaat zitten geef ik een mep tegen het raam en schiet hij weer de struiken in. De kier onder de deur blokkeren we door er een shawl en een deken tussen te proppen. We hebben tenslotte eten bij ons en willen niet dat hij naar binnen komt.

Nog twee soorten die vaak iets te eten hebben gehaald zijn de vink en de witte kwikstaart

Witte kwikstaart (Pied Wagtail) (Motacilla alba)

Vink (Chaffinch) (Fringilla coelebs)



En de normaal behoorlijk schuwe Vlaamse gaai. Alhoewel je dit tegenwoordig niet meer mag zeggen want hij heet nu gewoon alleen gaai. Mooie vogel met zijn licht blauwe ogen.

Gaai (Jay) (Garrulus glandarius) 
 De wetenschappelijke naam Garrulus glandarius is vrij te vertalen als voortdurend krassende eikelzoeker en dat was hij de keren dat hij langs kwam ook aan het doen. Hij zocht een eikel en at dat in de boom op.



De groenling komt ook een graantje mee pikken. De groenling heeft normaal gesproken een vrij sacherijnige blik vind ik maar op de bovenste twee foto's kijkt ie best wel lief.

Groenling (Greenfinch) (Chloris chloris)





Er is een vogel die ook niet zo gediend is van de bruine rat en dat is de waterhoen.
In het begin heeft de waterhoen hem niet in de gaten, maar zodra hij hem ziet maakt hij zich heel groot door zijn veren op te zetten.
Hij is niet bang maar laat duidelijk merken dat de rat uit de buurt moet blijven.
De foto's zijn niet van allerbeste kwaliteit maar ik vond het als verhaaltje toch leuk om het even te laten zien.

Waterhoen (Moorhen) (Gallinula chloropus)





de rat zit onder de dotterbloemen
Wanneer de waterhoen weg gaat laat de rat zich weer volop zien. Even later schiet hij weer naar het hoekje waar het luik zit en net wanneer ik weer een mep tegen het raam wil geven schiet hij over het kozijnrandje van het raam naar de andere kant van het water. We schrikken ons dood. Een tijdje is ie uit beeld en denken we dat hij weg is...maar niets is minder waar. Aan de zijkant van de hut is water en daar is vaak de ijsvogel te zien. Nu helaas niet omdat ze zitten te broeden in een ander gebied. Wanneer ik even het doek opzij doe om te kijken of er misschien een ander leuk soort zit zie ik de rat naar binnen glippen via het randje bij het water....We geven allebei een schreeuw en de rat schiet weer naar buiten...het water in. We besluiten om weg te gaan. Een rat in een donkere hut waar je niet eens in kan staan is niet prettig...Dat kunnen vast meer mensen zich voorstellen. Ik stuur een sms naar de eigenaar en zeg dat wij voortijdig de hut verlaten. Hij vertelt dat de rat vast zo geschrokken is dat hij de rest van de dag niet terug zal komen maar wij zitten echt niet lekker meer. 




Omdat het eigenlijk nog hartstikke vroeg is besluiten we op de terugweg nog even langs de Haarlemmerliede te gaan om te kijken naar de lepelaars.
Ze broeden daar al ieder jaar sinds 2004 en zitten nu allemaal op het nest. Een bijzonder gezicht, die mooie grote sierlijke vogels met hun lange lepelsnavels.
Hieronder de foto's die ik ervan gemaakt heb.

Lepelaar (Eurasian Spoonbill) ( Platalea Leucorodia)


Lepelaars broeden slechts op enkele plekken in Europa waaronder in Nederland. Ze gebruiken in dit gebied oude nesten van blauwe reigers.












De cloaca is bij dit jong duidelijk te zien


Ondanks dat de dag anders verliep dan we in de eerste instantie gedacht hadden kwamen we toch heel voldaan thuis. Een lange dag met veel mooie momenten.

5 opmerkingen:

  1. Mooi toch! Heel verhaal inderdaad!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. WOW,,,,,,,wat ben jij vooruit gegaan met je fotografie Miranda heerlijk, dit ziet er echt uit als professioneel fotowerk, mijn complimenten fantastisch,,,,,

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een avontuur in de hut, ik ben zelf ook wel eens in die hut geweest, geen rat maar wel een paar weken last van mijn rug.....
    Gelukkig nog wel mooie foto's van de bosvogels, jullie hadden toch meer soorten dan ik de laatste keer dat ik daar was. Ik had dan wel 1 ijsvogel die twee korte bezoekjes bracht, maar de bosvogels lieten het toen aardig afweten....
    De lepelaars zijn altijd leuk om te volgen, en die kleintjes groeien heel snel
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen