donderdag 26 mei 2016

IJsvogelparadijs dicht bij huis.

IJsvogel  (Kingfisher) (Alcedo Atthis)
Via mijn vader een tip gekregen dat op een bepaalde plek in de buurt vaak de ijsvogel te zien zou zijn. Nou daar word ik natuurlijk wel nieuwsgierig van. Dus vandaag ging de trip naar een gebiedje in de buurt van landgoed Beeckesteijn. Stom eigenlijk...Zo dicht bij huis maar ik kom er nooit...Maar vanaf nu natuurlijk wel! Buiten het feit dat de ijsvogel daar te vinden is, is het er ook nog eens prachtig!

Zeker nu de Rododendrons vol in bloei staan.

Rododendron




Prachtig die hele grote struiken met die roze/paarse grote bloemen. Het vogelgeluid is ook weer oorverdovend. Maar helaas is door het bladerdek bijna niets meer te zien.
Wat is de natuur nu mooi zeg! Dat frisse groen dat zo mooi afsteekt tegen het roze en wit van de bloemen.






Het enige nadeel van het gebied vind ik dat honden er mogen lopen en ook nog eens los. Maarja hondenliefhebbers zijn daar vast blij mee.

Aangezien er hoog in de boom niet veel te zien is blijft mijn aandacht vandaag wat meer bij de grond.
De meerkoetjes hebben jongen. De kleintjes zijn bijna mooi van lelijkheid. Maar toch blijft dat kleine grut wel heel schattig om te zien...Eigenlijk zijn meerkoetjes wel minder schattig dan ze lijken. Wanneer de jongen uit het ei komen dan neemt papa meerkoet de taak op zich om 2, heel soms 3 jongen groot te brengen en mama meerkoet doet hetzelfde. Wanneer er meer jongen zijn dan ze aan kunnen worden deze door papa en mama verdronken. Tja dat is de natuur.

Meerkoet (Coot) (Fulica Atra)







En ook de grauwe ganzen hebben het druk met hun kroost.

Grauwe gans  (Greylag Goose) (Anser anser)




Even verderop ben ik heel verbaasd als ik wel 8 schildpadden zie zonnebaden. Eén heb ik er wel eens in een natuurgebied gezien maar 8! En verderop zag ik er zelfs nog meer. Heel bijzonder...




Ik loop verder en hoor regelmatig het hoge schrille geluid van de ijsvogel en af en toe flitst hij voorbij. Ook de ijsvogels zullen wel jongen hebben dus de ouders zijn er druk mee.
Op de plek waar ik ze voorbij zie flitsen vermoed ik een nestwand te zien. Dat zou wel heel gaaf zijn!

Ik blijf een tijdje staan wachten maar het lukt mij niet om ze er scherp op te krijgen. Ik wil er ook niet te dicht bij in de buurt komen omdat ik bang ben om het nest te verstoren. Ik besluit verder te lopen.
Mijn tijd voor een goede ijsvogelfoto komt vast nog wel eens. Ik zal hier vaker terugkeren want ik weet nu waar ze zitten.

Ik geniet verderop van het landgoed, zijn mooie lanen en het Fluitenkruid dat langs de paden groeit. Het fluitenkruid dankt zijn naam aan het feit dat van de stengel fluitjes gemaakt kunnen worden. Om een fluit te maken moet bij een holle fluitenkruidpijp, met onderaan een dichte knoop, ongeveer halverwege een snee overlangs gemaakt worden.

De plant werd door Jac. P. Thijsse ook wel "Hollands kant" genoemd. Ik kan daar wel inkomen. De strook bloemen lijkt inderdaad wel een beetje op kant.




Fluitenkruid



Verderop kom ik bij de fontein. Prachtig zo aan het eind van deze mooie laan. Mooie herinneringen komen boven als ik bedenk dat Joëlla hier heeft leren fietsen zonder zijwieltjes.




Ondertussen zijn ze bij het landhuis voorbereidingen aan het treffen voor een trouwerij. Het bruidspaar treft het met het weer.


Ik besluit weer terug te lopen en al slenterend geniet ik van alles wat ik tegen kom. Ik maak een praatje met een paar vogelfotografen die ook "mopperen" dat vogels fotograferen nu bijna niet te doen is. Grote oudere bomen speur ik af of er misschien een uil te zien is...of een groene specht...of misschien zelfs wel een zwarte specht... Maar niks van dat alles. Ja de grote bonte heb ik een aantal keer gezien maar de foto's die ik ervan kon maken waren niet blogwaardig.


Ik loop weer langs de ijsvogelplek en kom ook daar iemand tegen met een camera. Ze wijst me een plek en zegt dat wanneer ik daar ga zitten, de kans groot is dat ik ze wel in beeld krijg. Ik besluit even een kwartiertje te blijven zitten...

Taraaaaaaaah.....!!!! Niet veel later....... Ik zou wel een vreugdedansje willen maken maar in plaats daarvan durf ik amper adem te halen en te bewegen. Wow! Wat ben ik blij! Zelfs met prooi!! Fantastisch!! De komende tijd zal ik daar dus regelmatig te vinden zijn...Mijn vakantie zit er bijna op maar zodra ik kan ga ik er even kijken. Dus grote kans dat hier de komende tijd vaker de ijsvogel te zien zal zijn...

IJsvogel  (Kingfisher) (Alcedo Atthis)







5 opmerkingen:

  1. Wauw, wat heb je die ijsvogel er goed op staan , prachtige beelden, en met visje nog wel. Het leuke is dat je deze foto gewoon in een park kon maken, en niet vanuit een (betaalde) vogelhut. Dat maakt de foto nog mooier. De rest van de serie is ook leuk, vooral de meerkoet met jongen, daar kan ik echt van genieten.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Ghita. Ja het is echt een hele gave plek. De komende tijd zal ik er vast vaker te vinden zijn.

      Verwijderen
    2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

      Verwijderen
  2. Zo dat jij daar nooit kwam, wat een pracht gebied eeeeeeeeeeen de alcedo atthis, heerlijke serie met fantastische kleuren Miranda,,

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja als je het niet weet.....Maar vanaf nu zal ik er regelmatig langs gaan :)

      Verwijderen