zaterdag 7 mei 2016

Landje van Gruiters met een bijna lege camera-accu....

Kluut  (Pied Avocet) (Recurvirostra avosetta)
Vanmorgen wilde ik even naar het landje van Gruiters gaan in Spaarndam om te kijken of ik mijn soortenlijstje verder kon uitbreiden. Ik hoopte eigenlijk op de Groenpootruiter, de Bosruiter en de Zwarte Ruiter maar helaas gooide een lege accu roet in het eten...

Ach het was evengoed wel een mooi rondje alleen veel te kort. Ik had er wel 3 willen doen en daarna nog een stuk de Hekslootpolder in willen lopen. Had natuurlijk evengoed gekund maar dat doe ik dan liever van de week met volle accu en en een reserve-accu....want stel je voor dat ik onderweg iets tegen kom dat ik niet kan fotograferen.

De Grutto stond het grootste gedeelte van de tijd met zijn kop in het water op zoek naar voedsel.

Grutto (Black-tailed Godwit) (Limosa limosa)
En dat was voor de Tureluur niet veel anders. 
Tureluur (f) (Redshank ) (Tringa Totanus)


Het verschil tussen man en vrouw is in de broedtijd duidelijk te zien.
Tureluur (m) (Redshank ) (Tringa Totanus)



Er zwemmen wat kleine pulletjes voorbij...Dat blijft toch altijd een schattig gezicht. Ik kon niet goed zien welke eendensoort het was maar eigenlijk ging ik uit van de wilde eend.



Aan de andere kant van het pad, in de rietkraag werd er ook volop gefladderd en gekwetterd. Ik hoopte eigenlijk een Blauwborst te zien maar het bleef bij een Rietgors en een Rietzanger.


Rietgors (Reed Bunting) (Emberiza schoeniclus)

Rietzanger (Sedge Warbler) (Acrocephalus)
Ook leuk en vooral de rietzanger steekt zo mooi af tegen de blauwe achtergrond.

Ook zaten er een aantal Kluten. Dit blijft toch echt wel een prachtige vogel...Misschien wel de mooiste steltloper.

Kluut  (Pied Avocet) (Recurvirostra avosetta)





 De gemiddelde Kluut kan met gemak de catwalk op. Zo gracieus en sierlijk hij zich door ondiep water verplaatst.

Ik loop nog even naar Fort Benorden Spaarndam in de hoop daar een ijsvogel aan te treffen.
Maar helaas niets te zien...Nou ja niets..., wel meneer en mevrouw Tafeleend. Ook mooi met hun roodbruine kop met daarin een knalrood oog.



Na deze foto's ging mijn camera uit en stond er in het display lege batterij... Helaas. Dit gebeurt iedere fotograaf waarschijnlijk maar 1 keer. Ik ga gewoon binnenkort nog eens terug om te kijken of er dan toch nog iets tussen zwemt/ fourageerd wat ik nog niet eerder gefotografeerd heb.

Morgen eerst maar weer eens naar de Betuwe...Ik heb er zin in.

2 opmerkingen:

  1. Toch een mooie serie,de tureluur liet zich goed fotograferen, kluten ook trouwens.
    Mooi gebiedje, vogels zitten wel vaak ver weg, dus een beetje geluk moet je wel hebben.
    Balen van je lege accu (nu ik het schrijf...ik moet de mijne nog opladen voor komende week)
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen