zondag 28 juni 2015

Hoge varens in De Zilk

Graspieper

Vanmorgen vroeg afgesproken met José. Op naar De Zilk voor een wandeling in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Het zou vandaag niet heel zonnig worden maar wel droog en zo'n 21 graden.
Uiteindelijk werd het wel heel zonnig, de eerste helft van de wandeling en het bleef niet droog aan het eind van de wandeling. Niets zo veranderlijk dan het weer.

Meteen aan het begin valt op dat de varens al behoorlijk aan het groeien zijn. Maar verderop staan ze al veel hoger.

Entree De Zilk met zijn varens
De varens staan door een heel groot gebied en op veel plekken zitten er vogels bovenop. Ik zie in de verte een graspieper zitten en kijk hoever ik hem kan benaderen. Best ver blijkt achteraf.
Graspieper

Menshoge varens

Opvallend om te zien is dat de geweien van de damherten al weer heel snel groeien. Eind van de winter werpen de mannetjes hun geweistangen af . Direct na de afworp begint de groei van een nieuw gewei.



Hoe de cyclus van de groei van het gewei gaat is te zien in een link van natuurmonumenten.

https://www.natuurmonumenten.nl/in-beeld-de-cyclus-van-het-gewei

Best interessant om eens te bekijken.

Vandaag lopen we op paden waar we nog niet eerder zijn geweest en zo zien we ook weer een ander stukje van de Amsterdamse Waterleidingduinen.

Midden op het pad zien we een kikkertje zitten. Ook dat blijf ik leuke dieren vinden om te fotograferen. Hij blijft even mooi voor mij zitten.

Kikker



Na een paar uurtjes houden we het voor gezien. Ik heb een vervelende blessure aan mijn voet en wil een beetje rustig aan doen om straks ook in de zomervakantie lekker op pad te kunnen.

Niet zoveel foto's en ook niet echt spectaculair maar wel lekker gelopen en genoten van de mooie natuur.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten