vrijdag 3 april 2015

Een goede vrijdag in mooi Elswout


Het is vandaag Goede vrijdag en dat betekent dat veel scholen dicht zijn. Een lekkere vrije dag dus. José is verhinderd dus ik besluit naar Elswout te gaan. Helemaal omdat wij daar gisterenavond een uilenexcursie hebben gehad. Heel interessant. De gids heeft een bosuil opgeroepen en deze antwoordde en ook het vrouwtje heeft van zich laten horen. Verder hebben we nog een ransuil voorbij zien vliegen. Het was dus echt geweldig!

Vandaag dus even gekeken of ik die bosuil ook misschien zag zitten. Ik heb naar veel holtes in bomen bekeken maar helaas.
Helaas...Had zo leuk geweest als hier een bosuil in had gezeten
Het was bewolkt met af en toe een waterig zonnetje. Toen ik vanmorgen aankwam bij Elswout was het 6 graden en de temperatuur klom op tot 11 graden. Het voelde voor mij best zacht en aangenaam over het algemeen.

Sneeuwroem
Er staan veel stinsenplanten op Elswout. Op veel landgoederen groeit deze verzameling plantjes. Stinsenplantjes zijn plantjes die hier niet van origine vandaan komen maar in vroeger tijden cadeau gedaan zijn aan de eigenaar van dit landgoed. Hun natuurlijke verspreidingsgebied is veelal veel zuidelijker.

stengelloze sleutelbloem (primula vulgaris)

Oosterse sterhyacint


Bosanemoon
Ook kwam op verschillende plekken de uien/knoflookgeur je tegemoet. Dat kan niet anders als de daslook zijn. En inderdaad, hele stukken met alleen maar daslook. Als je het ziet staan moet je het blad eens kneuzen en dan aan je handen ruiken. Zolang het nog niet in bloei staat kan je het ook in de keuken gebruiken.

Daslook
Ook de vogels waren druk. De ene was druk bezig met materiaal verzamelen voor een nest

Kauw met nestmateriaal

En een ander was druk op zoek naar voedsel

Zanglijster op zoek naar voedsel

Ik zag een koppeltje groenlingen en een paar heggemussen

Groenling
Heggemus
 En natuurlijk klonk van alle kanten het geschreeuw van de Nijlgans. Mijn hemel wat gaan die vogels tekeer zeg...Nijlganzen broeden in bomen en er zitten daar zoveel dat er regelmatig een aanvaring is boven je hoofd. ik hou persoonlijk niet van Nijlganzen maar toen ik er van dichtbij één observeerde zag ik wel hoe mooi ze eigenlijk zijn.

Nijlgans




Even verderop zag ik iets vreemds en ik ben er nog steeds niet achter wat het nou is.
Ik zag een boomstronk tot ongeveer heuphoogte en daar lagen allemaal haren op. Het zag eruit of daar een feestmaal opgepeuzeld was. Alleen die haren waren volgens mij van een hert en je kan mij niet vertellen dat die opgepeuzeld is door een vogel. Wie het weet mag het zeggen...


Iemand een idee?


Hieronder nog een paar foto's van het landgoed. 

Hier leerde Lotje lopen, in de lange Lindelaan 






Geen uil gezien helaas maar het weer een mooie wandeling. En als je nog nooit in Elswout geweest bent moet je er zeker eens naartoe als je in de buurt bent. Ik vind het altijd heel sprookjesachtig.



1 opmerking:

  1. Ton Visser16/4/15

    Hallo Miranda,
    Aranka heeft mij naar jouw site doorgelinkt met jouw vraag over de hertenharen (, want dat zijn het inderdaad!) ,maar allereerst: Wat een mooie site en vooral wat een prachtig fotowerk!
    Even terug naar jouw vraag over die haren: Het komt regelmatig voor dat een vos met een dood dier loopt te slepen. Je weet vast wel dat vossen ook aaseters zijn. Aan het eind van de winter vonden wij op elswout twee dode damherten. Ze waren met de geweien verstrengeld geraakt.Ik stel mij zo voor dat een vos er met een stuk damhert vandoor is gegaan (nadat deze door verrotting "voorgegaard"is......) om die vervolgens op een plekje ergens in de dekking op te peuzelen. Wat er over blijft wordt dan daarna nogal eens op een duidelijk zichtbare plek gelegd. In dit geval een boomstronk. Vaak wordt er daarna door de vos over heen geplast waarmee hij zijn territorium aangeeft. Een geurvlaggetje dus. Dat laatste zou doorslaggevend kunnen zijn, want de geur van vossenpies is goed te herkennen en blijft lang hangen. (De muskus erin wordt ook wel als bestanddeel van parfums gebruikt.)
    Veel succes met je mooie site. Misschien komen we elkaar eens tegen. Ergens daarbuiten.

    Groet, Ton (De man van ..en een van de boswachters op Elswout)

    BeantwoordenVerwijderen