woensdag 15 april 2015

Vogelreservaat De Kampen en Waterberging Noorderveld in Heemskerk



Waar moest ik vandaag nou weer eens naartoe...Er was ons een stralende warme dag beloofd en dat werd het ook. Ik wilde niet al te ver weg maar eigenlijk wel weer eens iets anders.

Ik ben onlangs lid geworden van Vogelwerkgroep Midden-Kennemerland en als welkomstcadeau kreeg ik een boekje met mooie vogelgebieden.


Aan de noordkant van de gemeente Heemskerk, tussen de Noordermaatweg en het landgoedbos van kasteel Marquette, ligt het weidevogelreservaat De Kampen. Dit eeuwenoude weidelandschap maakt onderdeel uit van de Heemskerker Noordbroekpolder.

Ik zet mijn auto aan de overkant van de Rijksstraatweg en loop de Noordermaatweg in. Aan mijn  linkerhand nog een ouderwetse boeren winkel waar aardappelen,groente, verse soepen en andere producten worden verkocht. En als ik even doorloop heb ik aan de rechterkant volkstuintjes. De vogels laten zich duidelijk horen. De groenling, de zanglijster en de huismus heb ik vast kunnen leggen.

Groenling

Groenling
De Zanglijster

De Huismus
Er zaten ook Koolmeesjes, Pimpelmeesjes en Putters. Die laatste had ik heel graag op de foto gehad maar ach dat lukt vast de volgende keer.

Wat een mooie dag zeg! Toen ik om 9 uur in de auto stapte was het al lekker, zo'n  13 graden en uiteindelijk werd het denk ik wel een graad of 18. Het enige dat jammer was was dat er een stevige wind stond. Iets te stevig voor het gebied maar dat mocht de pret niet drukken. Vanmiddag kon ik lekker uit de wind in de tuin.



Jammer dat je op de foto's het geluid niet kan horen. De kieviten en de grutto's maakte echt heel veel herrie en kwamen overal boven uit. Allebei die vogels zijn zo genoemd omdat het geluid dat ze maken klinkt als Kievit en grutto. Heerlijk, het geeft een zomergevoel.

Kievit



Grutto



 Dit zijn natuurlijk niet de enige geluiden maar ze zijn wel het prominentst aanwezig.


Langs de kant van de weg schieten de voorjaarsbloeiers ook uit de grond.

Madeliefje


Blauwe druifjes

Speenkruid



En natuurlijk de paardenbloemen maar die heb ik niet gefotografeerd.

De Tureluurs zijn ook druk. Ik zie er al enkelen broeden denk ik. Leuk dat je het gebied waar ze broeden zo duidelijk kan zien. Ik moet hier dus zeker terug komen.

De vogel is niet zo opvallend, des te markanter zijn zijn fel oranje poten en snavel. Hij is opmerkelijk kleiner dan de grutto.

Tureluur



Broedende Tureluur
Om de weilanden is laag onopvallend schrikdraad geplaatst om honden en vossen er weg te houden.

In het gras zit ook één van mijn favorieten en deze keer mooi in de zon zodat je zijn kleuren kan zien. De Spreeuw.

Spreeuw




Het is redelijk druk op de weg maar dat is niet zo raar met dit mooie weer. Fietsers, wandelaars en hardlopers passeren mij regelmatig. Hier wil ik dus ook een keer heel vroeg naartoe wanneer iedereen nog lekker ligt te slapen.

Bij de plas zie ik Kluten. Wat zijn dat toch een gracieuze vogels. Verwonderlijk ook dat deze vogels in de winter helemaal naar West Afrika vliegen en dan in het vroege voorjaar de weg weer feilloos terugvinden. 

Kluut

Kluten


Visdiefje bij haar eieren

Ik zie een meerkoet-mannetje en vrouwtje paren. Wat ziet dat er toch oncomfortabel uit. Het lijkt wel of hij haar verzuipt.

Parende Meerkoeten

Al met al weer een geweldige wandeling dus. Een plek waar ik zeker regelmatig terug zal keren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten