zondag 4 oktober 2015

Op zoek naar baardmannetjes in de Diemer Vijfhoek

De parelkettingen van de spin


Vanmorgen om acht uur afgesproken met nog drie leden van Samen struinen en fotograferen in de natuur. De afgesproken plek was lastig te vinden want het zat potdicht van de mist.
Berna stond al te wachten maar helaas konden de andere twee het niet vinden en zijn we met z'n tweeën vertrokken.

De Diemer Vijfhoek is geen mooi natuurgebied maar wat is mooi. Het is een gebied wat opzettelijk verwaarloosd is en een doorsnee bezoeker zal niet veel bijzonders zien. Gewoon een stukje woeste natuur op een plek waar je het niet verwacht.

De sfeer bleef lang mysterieus
Nou had ik afgelopen dagen gelezen dat hier best veel vogels voorkomen die je normaal gesproken niet vaak ziet. Gisteren zijn  hier aardig wat soorten waargenomen zoals de wulp, waterral, baardmannetjes, veel roofvogels, de ijsvogel en de zeldzame cetti's zanger.
Ik hoopte ze natuurlijk allemaal tegen te komen maar mijn voorkeur ging wel erg uit naar de baardmannetjes. Een prachtig vogeltje die ik nog nooit gezien had.

Er waren veel spinnenwebben te zien en door het vocht leken de draden op duizenden kleine parelkettinkjes. Prachtig!


We klommen over de dijk en kwamen bij een jachthaventje. Hier moesten ze toch echt zitten die baardmannetjes want hier waren ze al een paar dagen gezien....maar hoe goed wij ook keken, wij zagen ze niet....Ach wie weet, misschien op de terugweg,

We lopen het gebied in en zien af en toe wel wat fladderen maar ze verdwijnen allemaal of in dik begroeid struikgewas of in de mist.
Het bos doet een beetje mysterieus aan en ik ben best wel blij dat ik hier niet alleen loop.


Wel zijn er veel paddenstoelen te zien, maar door het ruige decor zijn ze niet heel fotogeniek.






We lopen door en komen bij het eiland.
Het water is hier zo helder dat ik bijna zeker weet dat hier wel eens een ijsvogel te vinden is. af en toe doet de zon zijn best om door te komen maar het lukt hem uiteindelijk niet gedurende onze wandeling.

De zon doet een poging....maar helaas...

Knobbelzwaan met jong




kijken richting Pampus
Ik ben wel benieuwd hoe zit eruit ziet wanneer het helder weer is. Dan kijk je over het water richting Pampus. Ik ga hier zeker nog wel eens terug komen want in het voorjaar en in de zomer zijn hier ook ringslangen te vinden.

We lopen weer terug naar het begin en zien dan twee baardmannetjes opvliegen. Helaas net te laat om ze op de foto te zetten...We blijven nog even hangen rond dat gebied. Na een tijdje heeft Berna het er wel gezien en zij gaat weer richting de auto. Ik besluit toch nog even te blijven. Ik kan het niet uitstaan dat ze er zitten en dat ik naar huis ga zonder ook maar één vogel van de bijzondere waarnemingen de afgelopen dagen.

En nog geen tien minuten nadat Berna weg was.....Tadaaaaa!!!!.....Baardmannetjes!

Baardman (m)


Baardman (m +v)
Niet de allermooiste foto's maar ik ben er heel blij mee....Nu ik ze gezien heb is dit gebied zeker voor herhaling vatbaar....

En langzaam, heel langzaam trok de mist op....en brak toen ik bijna thuis was zelfs de zon door.






1 opmerking:

  1. Heerlijke serie Miranda,,,,,,,,, ben ff met je mee gewandeld,,,,,

    BeantwoordenVerwijderen