zondag 18 oktober 2015

Op paddenstoelenjacht in Elswout


Eigenlijk was het lekkerthuisineenjoggingpakopdebankweer maar dat was het gisteren ook al dus wilde ik vandaag wel lekker even de deur uit. Het was een beetje miezerig weer en een graad of 10. Niks aan eigenlijk maar weer een hele dag thuis zag ik niet zitten.

Door al dat vocht van de laatste dagen waren er vast wel wat paddenstoelen te vinden in Elswout. Van paddenstoelen weet ik eigenlijk niks maar wat niet is kan komen...:)

Met de camera onder mijn regenjas weggestopt zodat die in ieder geval niet nat wordt ga ik op pad. Ik had niet verwacht veel mensen tegen te komen maar het was behoorlijk druk.



Ik kijk meestal naar boven dus paddenstoelen zie ik vaak over het hoofd. Maar vandaag ging er bewust voor op pad. Mijn hemel wat veel zeg! Hele grote hoeveelheden en heel veel verschillende soorten ben ik tegen gekomen.

Ook soorten die ik nog nooit had gezien.

Schubbige of gewone fopzwam...Is niet duidelijk omdat de hoed niet zichtbaar is

Waarschijnlijk een bundelzwam of een honingzwam

Rechte koraalzwam
De vliegenzwam stond eigenlijk wel boven aan mijn wensenlijstje maar die mocht ik vandaag helaas niet zien. Wel was ik blij met de rechte koraalzwam. Misschien is het een hele algemene, maar ik had hem volgens mij nog nooit gezien.



Het miezeren ging langzaam over in echte regen.



Echte honingzwam

Waarschijnlijk oude honingzwam


Porseleinzwam
Aangezien het geen weer was om languit te gaan liggen voor een mooie foto was het wel prettig dat sommigen op een tak of boomstam zaten zodat je ze wel mooi van onderen kon vastleggen.

Goudvliesbundelzwam

Goudvliesbundelzwam



Echte honingzwam

Echte honingzwam

Gespierde beuk.

miezer is over gegaan in echte regen.

Bleekgele bundelzwam

Echte honingzwam

Echte honingzwam

Elfenbankje

Op de terugweg heb ik nog een rondje door Spaarnwoude gereden in de hoop een buizerd te kunnen fotograferen met de andere Nikon die ik ook mee had. Ze blijven me altijd fascineren. Die mooie grote poten....Jammer dat ze zo schuw zijn. Deze zaten dan ook op grote afstand.

Buizerd
Tot slot nog even een paar foto's van de daadwerkelijke afstand waarop een buizerd zat.

Daar op het paaltje in de verte...





Slecht weer, dus slecht licht maar toch even grappig om te laten zien.

4 opmerkingen:

  1. goed dat je er even op uit bent gegaan; ik had de moed niet; hoop op beter weer de volgende week.
    mooi blogje, leuk dat je veel hebt gezien; de overzchtsfoto's vind ik erg mooi.
    groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel. Als je er in loopt is het meestal minder erg dan wanneer je door het raam naar buiten kijkt. Morgen wordt het al iets beter....het blijft in ieder geval droog.

      Verwijderen
  2. Jeetje wat een paddenstoelen zeg!! Mooie foto's Miran....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja niet te geloven hè? Ik heb er nog nooit zoveel gezien....Of misschien nooit zo goed rondgekeken....Al denk ik zelf dat het er dit jaar echt extreem veel zijn.

      Verwijderen