zondag 25 oktober 2015

Lentegevoel in de herfst

Vliegenzwam, met een verhaal. zie verderop...

Trefwoorden voor vandaag waren....Prachtig!! x 1000 in het kwadraat... Mooi weer...Lentegevoel...Kleurrijk...Gezellig...Lange dag die dat voor het gevoel helemaal niet was...Burlen, de hele dag door...Grote geweien en piepkleine...en heel veel gezien.

Vanmorgen om kwart voor 8 afgesproken met Els en nog twee leden die helaas verhinderd waren. Aangezien we allebei vroeg waren zijn we eerder gestart. Wat een fantastische dag zeg! Het zonnetje heeft bijna de hele dag geschenen en daardoor was het heerlijk. En ondanks dat de temperatuur helemaal niet zo hoog was, een graad of 12, heb ik het grootste gedeelte van de dag in een shirt met een vest gelopen. Dat kwam vast omdat er vrijwel geen wind stond.

De zon die net op is kleurt de toch al zo mooie kleuren nog mooier.
We zijn dus gestart bij de Zandvoortselaan en zijn richting de Duizendmeterweg gelopen.
Wat is de natuur toch mooi gekleurd in dit jaargetijde...Rood, en soms echt bijna lichtgevend rood, oranje, geel, bruin en verschillende kleuren groen.

Kardinaalsmuts





Giftige Doornappel




De bronsttijd is nu echt in volle gang. De hele dag hebben wij de herten zien en horen burlen en onrustig heen en weer en achter elkaar aan zien rennen. En zij die niet renden lagen uitgeteld te rusten.

Bij de Duizendmeterweg hebben we even theepauze genomen en bijna direct kwam er een vosje even gluren of er iets te halen viel. Nee dus. In de tas zit veel, maar geen vossenvoer. Volgens Els is het een tas zonder bodem.:) Ik heb altijd van alles bij me. Heel handig maar daardoor sjouw ik me wel een breuk. Geeft niks, het is mijn keuze...



Vlak voordat we bij ons pauzeplekje aankwamen zag ik een voor mij nog niet gefotografeerde vogel. De grote gele kwikstaart. Weer een soort die ik van mijn lijstje kan strepen.

Grote gele kwikstaart
Ook de koperwieken zijn weer in het land. Ik heb er vandaag weer een aantal gezien.

Koperwiek
Paddenstoelen, dat was vandaag wel een dingetje...
Mooie soorten gezien, waaronder de paddenstoel die nog maar veel te weinig voorkomt. De vliegenzwam. Hij was mooi, onbeschadigd...eigenlijk gewoon zoals je hem graag wilt hebben op de foto. We zijn een paar keer gaan liggen om ze mooi te kunnen fotograferen.


Toen wij er mooie plaatjes van gemaakt hadden zagen wij een vrouw lopen met een camera. Ik gunde haar ook een mooie foto dus ik attendeerde haar op die paddenstoel. wij lopen weg en kijken nog even om. Ze bukt een beetje en maakt een foto maar ze had geen zin om wat dieper door de knieën te gaan dus ze trekt die paddenstoel uit de grond en zet hem op een andere plek omdat die plek volgens haar geschikter was om een foto te nemen. Op dat moment bedacht ik me dat ik nooit meer iemand wijs op iets moois.... Zo jammer....




Maar dat mens kon natuurlijk niet mijn dag verstieren want daarvoor was ie te mooi. Hoeveel kilometers we gemaakt hebben durf ik niet te zeggen maar we waren er om half acht vanmorgen en om over vijven stapte ik pas in mijn auto om weer naar huis te gaan.

Ook de grote zaagbekken zijn weer gearriveerd in de AWD.

De Europese verspreiding van de grote zaagbek strekt zich uit van het westen en noorden van Groot-Brittannië, IJsland, Fennoscandinavië en de Baltische staten, helemaal tot in Rusland. (vogelbescherming)

Grote zaagbek




Dan de herten, die waren toch het grootste gedeelte van de dag druk....heel druk. En als ze zich niet lieten zien, dan lieten ze zich wel horen. Helaas hebben we geen gevecht gezien maar we hebben het wel gehoord. Dat gekletter van die geweien tegen elkaar aan dat maakt toch een herrie...





Ik doe nog niet mee met de grote kerels...Mijn gewei is nog veel te klein.


We zijn vandaag ook nog even langs het vliegermonument gelopen. Het blijft altijd indrukwekkend. 6 Mensen die vlak voordat de oorlog afgelopen was verongelukten.



Toch wel goed dat dit soort monumenten in de duinen staan. Zo sta je er nog eens bij stil wat hier allemaal gebeurd is tijdens de 2e wereldoorlog. Al kan je je het bijna niet voorstellen als je het niet hebt meegemaakt. En dat is maar goed ook.


2 opmerkingen:

  1. Heerlijke serie, ja en wat een vreselijk dom wijf, een fotograaf van niks,, heb weer genoten Miranda,,,,,,,,,,

    BeantwoordenVerwijderen
  2. prachtige blog, en wat leuk dat de grote zaagbekken er weer zijn. Ik heb ze nog niet gezien, zo ook de kramsvogel en koperwiek (maar ik was er steeds op van die donkere grijze en soms druilerige dagen. Hoop dan binnnenkort ook deze vogelsoorten te spotten.
    Wat zijn de herfstkleuren toch mooi,
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen