woensdag 21 januari 2015

Kkkkoud op de Zuidpier



Vandaag een koude maar mooie dag. Het zou zo'n 2 graden worden maar veel kouder aanvoelen, dus warm aangekleed op pad...Deze keer maar weer eens naar de plek waar mijn roots liggen.... IJmuiden. Het was uitgestorven op strand...behalve de meeuwen en andere strandvogels liep er bijna niemand. De temperatuur viel mij mee en het zonnetje deed zijn best om alles er net even leuker en vrolijker uit te laten zien.

IJmuiderstrand
Terwijl ik daar loop vraag ik me af waarom ik hier nou niet vaker kom...De zee en het brede strand en de stilte vind ik heerlijk! Alhoewel stilte...De zee en de vogels maken best veel kabaal...Maar toch voelt het als stilte.

Drieteenstrandlopers aan de wandel
 Tussen de meeuwen rennen een aantal drieteenstrandlopers. Zulke grappige vogeltjes die iedere keer het water inrennen en met de het water mee weer terug het strand oprennen.

Ik loop richting de pier door de kilometers lange strook scheermesjes. Nooit geweten dat de schelpdiertjes van deze scheermessen Ensis heten. Ze zijn eetbaar maar vast niet smakelijk genoeg want anders hadden wij ze vast op het menu staan...


Via de betonblokken klim ik de pier op en met de wind in mijn rug loop ik richting het meest westelijke puntje van IJmuiden. Dat hier zoveel verschillende vogels zitten was me voordat ik besmet raakte met deze hobby echt nooit opgevallen. Als ze me 2 jaar geleden zouden vragen wat voor vogels er op en bij de pier zouden zitten, zou ik geantwoord hebben...meeuwen. En meeuwen waren meeuwen. Ik ben nog niet goed in het benoemen van de verschillende soorten maar zie nu wel dat er veel verschillende soorten zijn

Zilvermeeuw

Zilvermeeuw

Zilvermeeuw 3kj

Mantelmeeuw, maar de grote of de kleine?

Tja...

Op de pier is het ook rustig. De 3 km naar het uiterste puntje kom ik maar een handjevol mensen tegen. Uiteraard zitten er natuurlijk ook een paar vissers. Ze zijn dik ingepakt maar zeggen allemaal hetzelfde...Koud hè?! Ik loop dus ik heb er geen last van. Bovendien heb ik het zelden koud.

Steenloper

Tureluur

Paarse strandloper

Scholekster
Bij het einde aangekomen zie ik links van mij 2 bruinvissen zwemmen. Helaas krijg ik ze niet op de foto. Zo leuk om te zien die vinnetjes boven het water. Net dolfijnen.
Ik ben helemaal alleen op het uiterste puntje. De zee is vrij rustig en ik verbaas me over de bende die mensen hier gewoon achterlaten. Asociaal.

Uitzicht richting Wijk aan Zee vanaf  het eind van de pier

Terwijl ik terugloop zie ik weer een voor mij nieuw soort. Een zwarte zee-eend. Deze wintergast broedt in het noorden van Europa maar in de winter trekt hij zuidelijker. Ik kende hem niet, zelfs niet van naam.

Zwarte zee-eend



Met in mijn hoofd dat ik misschien iets zeldzaams gezien heb vervolg ik mijn weg terug. Thuis lees ik dat ie niet echt zeldzaam is maar ik ben toch blij en zie hem niet vaak voorbij komen op de vogelsites van Facebook.

Bijna aan het eind zie ik nog een paar kleine vogeltjes op de rotsblokken zitten en ga ervan uit dat dat oeverpiepers zijn
Oeverpieper
En volgens mij was dat goed gegokt. Nu weet ik zeker dat ik hier snel weer terug kom. Op en naast zo'n op het eerste gezicht kaal stuk beton toch weer heel veel moois gezien.

Tot slot nog een aalscholver die staat te drogen.  Anders dan veel andere watervogels zijn de veren van een aalscholver niet vet. Daarom moet hij na een duik zijn veren laten drogen, om goed te kunnen vliegen.
Potloodventer de Aalscholver 
Een heerlijke wandeling weer. Op naar zaterdag dan mag ik legaal het verboden gebied in in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Ik kijk ernaar uit!


2 opmerkingen:

  1. Hoi Miranda,
    Wat een leuke verzameling aan vogels, de mantelmeeuw is de grote mantelmeeuw (roze poten), de kleine mantelmeeuw heeft gele poten. Gaaf die zwarte zee eend redelijk dichtbij, meestal zie je die alleen maar door een verrekijker en kun je er geen foto van maken.
    De steenlopertjes blijven leuk, net zoals de paarse strandloper en die snelle drieteenstrandlopers. Heb je trouwens veel steenlopers en paarse strandlopers gezien?
    Ik twijfel nog om vrijdag naar de pier te gaan, of naar een vogelplas hier bij mij in de buurt....als ik jouw foto's zie, krijg ik toch wel zin in de pier...ik ben er nog niet uit.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Ghita, Dank je wel. Ja er waren er veel. Ik heb een super wandeling gehad en ga zeker vaker dan ik nu ga hier naartoe. Succes met kiezen vrijdag.

    BeantwoordenVerwijderen