maandag 14 augustus 2017

Vosjesdag in de Amsterdamse Waterleidingduinen.


Gisteren weer een prachtige avondwandeling gemaakt in de Amsterdamse Waterleidingduinen met José. In Beverwijk en Santpoort was het zwaar bewolkt maar eenmaal bij de AWD aangekomen reden we zo de zon in.

Er waren minder vogels zichtbaar en hoorbaar dan de afgelopen keer en ook het aantal herten was aan het begin van de wandeling minder maar het was dan ook behoorlijk druk. Gelukkig ken ik het gebied inmiddels goed genoeg om de drukte te ontlopen.



Ik wilde graag weer even kijken bij het vossenhol maar voor die tijd hadden we onze eerste vos al in het vizier. Lopend langs de waterkant kwam hij ons tegemoet.


Zo jammer dat zijn staart er niet helemaal op staat...


We lopen richting het hol en hebben meteen prijs. Twee jongen lopen daar rond te scharrelen. Hieronder een selectie uit de vele foto's die ik gemaakt heb.













Even waren ze met z'n drieën













Echt fantastisch om daar bij te zitten en ze te zien spelen en jagen.




Ik had er wel uren kunnen blijven zitten maar we besluiten toch verder te lopen.

Inmiddels verandert het licht en trekt er een mooie gouden avondgloed over het landschap. Opvallend zichtbaar is, maar dat was ons bij eerdere wandelingen al opgevallen, dat bij de herten de mannetjes en de vrouwtjes gescheiden van elkaar in groepjes leven.




We zien ook veel libellen. Ze hebben altijd zo'n leuk gezichtje vind ik :)



Uiteindelijk komen we verderop nog twee keer een vos tegen en dat zet de teller op zes! Ik denk dat ik er niet eerder zoveel ben tegen gekomen.



De avond valt en we moeten de pas erin zetten om voor het donker het gebied uit te zijn. Het was weer een geweldige dag. Ik kijk alweer uit naar de volgende ontmoeting met de vosjes....misschien vanmiddag weer?




2 opmerkingen:

  1. Piet Wezelman14/8/17

    Kennelijk genoeg eten voor de vossen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooie blog, de vosjes komen mij bekend voor, maar zo leuk dat je de drie kleintjes (die al aardig groot zijn geworden) samen had, echt leuk als ze met elkaar spelen en stoeien. Ook mooie herten met bastgewei en een prachtige afsluiter met d zonsondergang
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen