zondag 2 april 2017

Genieten van de lente in Beautiful Bergen

Kuifmees (European Crested) ( Lophophanus cristatus)
Vanmorgen klokslag 7 uur kwam José mij halen om naar Bergen te gaan. We wilden de mooie route Beautiful Bergen weer een keer lopen.
Onderweg zagen we prachtige vergezichten. Heel even hebben we de auto aan de kant gezet om een foto te maken van de zon die opkwam boven een dampend weiland.


Ook in Bergen aangekomen hing op veel plekken de nevel nog. Het uitzicht na de eerste klim was meteen de moeite waard.







En toen ik een vogeltje in het vizier kreeg was dat meteen de Kuifmees.
Daar was ik wel heel blij mee. De tweede keer dat ik hem zag en deze keer beter op de foto dan de vorige keer.





Dat begon al goed!
Het was vandaag echt genieten. De zon, de oplopende temperatuur, de mooie bossen en duinen rond Bergen. Een paar uur later liepen we gewoon zonder jas in een t-shirt. Dat is best uniek op 2 april.


We gaan met de trap naar het volgende uitzichtpunt en nemen even tijd voor een kop thee.


Verderop horen we een vogelgeluid dat ik nog niet kende. Als ik het zou omschrijven ligt dat geluid  ergens tussen een groenling en een kikker. Ik keek omhoog en zag daar de keep. Die had ik nog niet. En het volgende half uur hoorden we het geluid  constant. Zo heb je het nog nooit gehoord en zo hoor je het overal.
Kepen zie je hier voornamelijk in de winter maar broeden in Scandinavië. Ze zullen zeer binnenkort dus wel weg zijn.
Keep ( Brambling) (Fringilla montifringilla)


De volgende break was bij Huize Glory. De moeite waard om eens wat te gaan eten of drinken als je in de buurt van Bergen bent. Van buiten geen mooi pand (mijn mening) maar van binnen waan je je in de jaren 20.

Uitzicht vanaf het terras van Huize Glory

Huize Glory
Uitzicht uit de toren naar de kust.
Ook Putters lieten zich zien en horen. Weliswaar wat verder weg maar ik blijf dit mooie vogeltjes vinden met hun vuurrode bekkies dus was toch blij met deze foto.

Putter ( Goldfinch) ( Carduelis carduelis)
 Op het dak van Huize Glory zaten 2 witte kwikstaarten te sjansen met elkaar. Het is duidelijk zichtbaar en hoorbaar, in de natuur is het één groot walhalla van rondgierende hormonen.
Witte Kwikstaart ( Pied Wagtail) ( Motacilla alba)


We moeten ook een kilometer over het strand en zijn duidelijk niet de enigen.


Na een klimmetje over een zandheuvel komen we in een ander duinengebied en zien daar ook meteen andere vogels. Het eerste gebied waar we liepen waren de duinen met kalkarme grond en het tweede gedeelte heeft kalkrijke grond. Grappig om te zien dat alles daar anders is.
Kalkarm is bossiger, daar vind je dus ook de bosmier en kalkrijke grond daar vind je het landschap zoals je ook in en rond IJmuiden aantreft. Compleet met de kneu en de roodborsttapuit.

Kneu (Linnet ) ( Carduelis cannabina)
 Tot slot nog nieuw leven...


In de vrije natuur geboren..


Ik heb het woord al eerder gebruikt in dit blog maar het kan ook niet anders want het was vandaag echt GENIETEN met allemaal hoofdletters.


Speenkruid

Geen opmerkingen:

Een reactie posten