zondag 6 september 2015

Zon en regen in de Amsterdamse waterleidingduinen

De zon komt net op en kleurt de duinen bijzonder mooi. 

Vanmorgen toen ik om 6 uur de deur uit ging plensde het, maar de buienmelder gaf aan dat het kleine buitjes waren en dat waren het ook. Samen met José toch weer een super mooie wandeling gemaakt in de Amsterdamse Waterleidingduinen. Bovendien zorgde de zonsopkomst voor hele fraaie plaatjes.




Er loopt zo vroeg verder nog niemand en dat geeft toch altijd wel een bijzonder gevoel, elke keer weer. Binnenkort breekt voor de damherten de burl-tijd weer aan, dus dan zal ik er weer regelmatig te vinden zijn.


Doordat er af en toe buitjes waren maar ook regelmatig zon was de lucht vaak prachtig en hebben we ook een aantal keer de regenboog kunnen zien.


De vorige keer zag ik al dat de herfst in aantocht was maar nu voelde het ook wel heel duidelijk als herfst. Het waaide stevig en doordat het maar 11 graden was en regelmatig regende leek het echt al wel oktober in plaats van begin september.


Veel vogels maken zich op voor de grote vogeltrek en het zal niet lang duren voordat de eerste wintergasten hier arriveren.

Net een schilderijtje door het mooie licht
We hebben nog even gekeken bij het vossenhol maar dat zag er verlaten uit. Ook geen sporen meer in de buurt van een vosje. Maar verderop zagen we er nog wel één. Een jong en hij leek wel een beetje op het jong dat ik de vorige keer gefotografeerd heb.







Mooie dieren zijn het toch. Tijdens de wandeling hebben we ook drie ijsvogels gezien. Helaas was ik alle drie de keren te laat om ze te kunnen fotograferen, maar ach je kan niet alles hebben. Binnenkort zal ik hem vast wel weer eens vast kunnen leggen.

Als ik stiekem kijk over mama's rug zien ze me vast niet...
Zwavelzwam
 Het aantal paddenstoelen viel ons tegen. We hadden er zeker meer verwacht door het vochtige weer van de laatste week. Wel kwamen we deze mooie grote zwavelzwammen tegen. Zwavelzwam wordt ook wel boskip genoemd omdat ze te eten zijn en de smaak een beetje op kip lijkt.


We zijn nog wat resten tegen gekomen van wat ooit een hert was, waaronder deze kop. (Door iemand anders al eerder op de boom gezet)


Er is ook aan deze kant van de Amsterdamse Waterleidingduinen veel stormschade zichtbaar maar buiten de storm zijn er ook veel graafwerkzaamheden verricht. Persoonlijk vind ik het jammer van sommige plekken, maar het zal vast nodig zijn voor het behoud van dit mooie gebied.

We naderen de uitgang en zien nog een mooi hert genieten van het zonnetje.


Tot slot nog het uitzicht dat ik altijd even moet fotograferen en er ook elke keer anders uitziet.


Het was weer een super mooie wandeling. Ik kom hier snel weer terug.

4 opmerkingen:

  1. Hallo Miranda, Ik zal toch eens erg vroeg op moeten om het zo mooi te zien kleuren in het AWD. Mooie foto's heb je kunnen nemen Het geraamte van de kop, dat is wat voor mij, griezelen. De paddenstoelen komen wel weer, het regent nu ook weer lekker. Leuk dat je een vos zag, de laatste keer dat wij er waren kwamen ze niet tevoorschijn. Je moet weleens geluk hebben.

    groet Wil

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het is inderdaad de moeite waard om zo vroeg op te staan. Eigenlijk doe ik dat altijd als ik op pad ga. Je hebt gewoon het mooiste licht en het is heerlijk rustig.

      Verwijderen
  2. Mooie blog, aan alles kun je zien dat de herfst eraan komt, de kleuren, het licht, paddenstoelen, bessen in de duindoorns.....prachtig.
    Ook mooie vossenfoto's.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je wel Ghita. Het was vandaag inderdaad overduidelijk, de zomer is voorbij... Maar de herfst vind ik ook weer mooi hoor.

      Verwijderen