zondag 20 september 2015

Een geweldige dag in IJmuiden op de Zuidpier


Na de vele dagen gevuld met regen hebben we dit weekend optimaal benut en zijn José en ik vandaag ook weer lekker op pad geweest. Het werd weer eens tijd voor de Zuidpier in IJmuiden.
Er stond een stevige bries maar de temperatuur was prima. Ik hoopte een vogelsoort tegen te komen die ik nog niet eerder gezien of gefotografeerd had en die wens kwam zeker uit. Ik heb weer zes soorten aan mogen vinken in mijn boekje.

 De jachthaven in IJmuiden Seaport Marina
Even een heen en weertje op de pier werden er voor mij twee met tussendoor een lekker lunch bij Zilt aan Zee. José ging na de lunch weg omdat ze nog andere verplichtingen had.

Aalscholver

Het begon al meteen goed met een mooi poserende aalscholver. Wanneer je hem ziet vliegen zie je niet de mooie details die je op bovenstaande foto ziet. Hij wordt daardoor nogal eens "lelijk" gevonden.

Bij de zee aangekomen zien we naast de vele meeuwen een aantal bontbekplevieren en een bonte strandloper. Ik was er blij mee want deze plevier had ik nog niet eerder kunnen fotograferen.

Bonte strandloper (L) en bontbekplevier (R)

Een klein stukje verder zagen we nog één voor mijn lijstje. Een kanoet.

Kanoet 
Altijd leuk als ze dan ook nog een beetje meewerken en niet meteen wegvliegen.
Er zijn veel vissers op de pier en omdat we niet heel vroeg waren vandaag ook aardig wat wandelaars.
Wanneer je dan alleen maar druk loopt te kletsen zoals velen en niet om je heen kijkt denk je dat er niks te zien is op die grote grijze betonnen pier en zie je dus ook niet dat er af en toe een zeehondje met zijn koppie boven water komt. Leuk dat ze hier steeds vaker te zien zijn.

Zeehond

De zee beukt af en toe aardig tegen de betonnen blokken en af en toe slaat er ook wat over de pier.


Dit bootje heeft aan de vogels te zien vast vis aan boord. Daar achter de Noordpier.

Onderweg zien we opvallend veel half opgegeten stukjes krab liggen. En verderop kwamen we erachter welke vogel dat onder andere op zijn menu heeft staan...

Lunchtime!
Meeuwen blijven voor mij een hele lastige soort om te determineren. er zijn zoveel soorten en dan hebben ze ook allemaal nog een 1e jaars kleed en een 2e en 3e jaars kleed. Ik heb me daar nog niet echt in verdiept. Zal ik vast ooit nog wel eens doen. Voorlopig blijft het voor mij als ik het niet weet maar gewoon meeuw...

Meeuw
Naast de kanoet en de bontbekplevier zag ik ook nog de zwarte stern en een eider die ik kon aanvinken. Wat een aparte kop heeft die eider toch. De eider is een echte zee-eend die haar eieren in het waddengebied legt of verder noordelijk. Ik had ze nog nooit eerder gezien.

Eider. helaas in zomerkleed

Zwarte stern

Uiteraard mocht ook het meest voorkomende vogeltje niet ontbreken tussen de foto's. De steenloper. Wanneer ze op de met mosselen en wier en alg beklede blokken lopen zijn ze echt bijna niet te zien. 
Deze strandloper koos wel een heel mooi plekje uit en bleef heel even stil zitten voor me.
Steenloper



We hadden inmiddels wel trek gekregen in wat lekkers. Bij Zilt aan Zee dus heerlijk een broodje carpaccio voor mij en een broodje zalm voor José. Bij de thee en koffie hadden we een koekje gekregen die we voerden aan de musjes. Ze aten letterlijk uit onze handen. zo schattig!




Ondertussen op en achter de Noordpier.....



Tijdens het eerste rondje hadden we al iemand met een grote camera zien zitten gericht op een rotsblok dus ging ik ervan uit dat er misschien wel eens een bijzonder vogeltje zou kunnen zitten.
Nou was het niet echt een bijzondere maar voor mij wel...Deze had ik namelijk ook nog niet eerder gezien....De zwarte roodstaart.


Zwarte roodstaart
En zo zie je maar dat als je denkt dat je er al aardig wat weet te herkennen en al gezien hebt dat er dan toch zomaar op één wandeling zes nieuwe soorten bijkomen.
Want de laatste soort die nieuw voor mij was was de grote stern...en meteen vijf stuks mooi op een rijtje.
Grote stern
Dit maakte mijn weekend wel meteen heel erg geslaagd. En mooi weer het hele weekend....en heerlijk twee dagen buiten geweest....en zoveel moois gezien. 

Paarse strandloper (L) en steenloper (R)
Ook de scholekster is natuurlijk ook altijd volop aanwezig op en nabij het strand.


Scholekster
Ik kom zeker snel weer terug op deze mooie plek en dan doe ik ook nog een rondje Kennemermeer bij. Dat was er vandaag bij ingeschoten. misschien binnenkort een leuk uitje voor "samen struinen". Ik zal snel weer een datum prikken.

Meeuw




4 opmerkingen:

  1. Ik weet zeker dat er heel wat leven is rondom het Kennemermeer, want er komt zoveel geluid vandaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een heerlijke serie, ik heb de zuidpier nog op mijn lijstje staan voor september of oktober. Jij hebt mooie foto's maar ook leuke soorten zoals de eider eend, die heb ik nog nooit gezien. De zeehond is natuurlijk een mooie bonus. De steenloper foto's vind ik de mooiste van deze blog.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik had de Eidereend ook nog nooit gezien en was dus blij om hem tegen te komen. Wanneer je naar de Zuidpier toe gaat doe dan ook meteen een rondje Kennemermeer. Dat ligt in het duin tegen de parkeerplaats aan en is zeker de moeite waard.

      Verwijderen