zondag 11 december 2016

Uitwaaien en een nat pak op de Zuidpier


Op het moment dat vanmorgen het weer begon op te klaren ben ik in de auto gesprongen en naar het strand gereden. Eigenlijk lag het in de planning om naar de sportschool te gaan maar als het weer goed is kies ik er toch liever voor om naar buiten te gaan. Ik mag de hele week weer binnen zitten en morgenavond is de sportschool ook open.



De lucht was mooi. Soms dreigend maar regelmatig deed de zon een poging om haar stralen het water te laten raken.

De zeldzame kuifaalscholver is denk ik in IJmuiden komen wonen want hij zit er nog steeds...Ik denk al bijna een jaar. Ook altijd op ongeveer dezelfde plek.


Kuifaalscholver (European Shag) (Phalacrocorax aristotelis)


Ze lijken op de gewone aalscholver maar wanneer je ze bij elkaar ziet zie je duidelijk verschil. De kuifaalscholver heeft een dunnere snavel en een ander model kop. Ook is ie wat slanker en kleiner maar dat zie je alleen maar als je ze naast elkaar ziet.

Aalscholver (Cormorant) (Phalacrocorax carbo)
De temperatuur was goed maar het waaide flink! De zee was ruw en kletterde met enige regelmaat over de pier heen.


Ik ben dan ook niet helemaal naar het einde gelopen. Ik zag dat een groepje mensen zo de volle laag kregen dat een vrouw vastgepakt moest worden omdat ze anders van de pier viel. Ze waren alle drie doorweekt. Jammer dat ik net op dat moment mijn camera niet in de aanslag had want het was best hilarisch.




Zowel op de heen- als op de terugweg zag ik regelmatig bruinvissen boven het water uitkomen. Echt geweldig om deze mooie dieren hier te mogen zien.
Hij lijkt op een kleine dolfijn maar het is een walvisachtige. Ze worden maximaal 1,7 meter en zijn de kleinste zeezoogdieren van de Nederlandse wateren.

Bruinvis

Hier goed te zien...2 Bruinvissen

Bruinvissen

Constant met z'n tweeën. Echt heel leuk.
Op de pier zaten voornamelijk steenlopers en paarse strandlopers. 

Paarse strandloper (Purple Sandpiper) (Calidris maritima)

Steenloper ( Ruddy Turnstone) ( Arenaria Interpres)





Leuk om te weten is dat onze "wintersteenlopers" meestal broeden in Groenland of Canada.  

Paarse strandlopers zal je niet, zoals de naam wel doet vermoeden, op het strand aantreffen maar eigenlijk altijd op basaltblokken langs dijken, pieren en strekdammen.

Ook meeuwen lieten zich natuurlijk zien. Meeuwen vind ik één van de moeilijkste veogelsoorten om te determineren. Ze hebben verschillen de kleden totdat ze volwassen zijn en omdat ik ze niet zo leuk vind, doe ik eigenlijk ook geen moeite om het te leren. Ik heb wel een lijstje met wat kenmerken waardoor ik bijna zeker weet dat de meeuw hieronder een zilvermeeuw is. 

Zilvermeeuw
 Nog een leuk vogeltje wat zich vaak laat zien maar meestal voor je uit vliegt als je daar loopt is de oeverpieper.

Oeverpieper  (Eurasian Rock Pipit) (Anthus Petrosus)
Aan de andere kant van de pier liet een zeehond zich regelmatig zien. Jammer genoeg kwam ie niet aan de kant maar het is toch leuk dat je ze regelmatig tegen komt in IJmuiden. De laatste jaren wordt de populatie alsmaar groter. Ik weet nog dat mijn vader vroeger een zeehond vond op het strand en daarmee de krant haalde. 




Eigenlijk wil ik wel zo ver mogelijk lopen omdat er nog een vogel bijna aan het eind van de pier zit die ik nog nooit gezien heb en die ook nog eens zeldzaam zijn, nl de IJsduiker. 



De IJsduiker is in Nederland een zeldzame gast. Ze komen vanuit IJsland overwinteren langs de kust van Noord-west Europa. Jammer dat ze wanneer ze hier zitten hun winterkleed hebben. In de zomer zijn ze echt heel mooi. Maar het is me gelukt, ook de IJsduiker kan ik wegstrepen.




Ik loop terug en vang nog wat mooie vergezichten. 



En een Eider. Van het nestdons van Eidereenden worden ook wel zeer exclusieve donzen dekkenbedden gemaakt. Doorgaans wordt het gemaakt van ganzendons maar voor extra warme dekbedden wordt eiderdons gebruikt. Een leuk weetje over dons is te lezen op 
Als je dat leest begrijp je waarom eiderdons zo duur is.
Eider (Common Eider) (Somateria mollissima) 


Wanneer ik weer bij het strand kom zit er een hele groep drieteenstrandlopers. Hele kleine adhd- vogeltjes die altijd met de golven mee rennen. Alleen nu niet. Nu staat er een groepje bij elkaar te rusten. Prachtig! 


Drieteenstrandlopers (Sanderling) (Calidris Alba)



Tot slot zie ik nog een biddende torenvalk. Helaas was de lucht scherp en dus de kwaliteit van de foto slecht maar toch was ik er blij mee.




Al met al kwam het weekend toch nog goed. Ondanks dat het gisteren heel grijs en druilerig was heb ik toch mooie ransuilen kunnen spotten. Gewoon midden in een woonwijk en vandaag werd het uiteindelijk toch nog goed weer en heb ik verrassend veel mooie dingen gezien.
Hopelijk gaan er nog veel mooie weekeinden komen.


4 opmerkingen:

  1. Geweldige serie,wat een mooi licht op sommige foto's, echt dat winterlicht.
    Ook leuke soorten, de ijsduiker is toch wel een leuke waarneming, en ook nog mooi vastgelegd. Mevrouw eidereend lijkt een vaste gast daar, zij is er al een hele tijd. Leuk die paarse strandloper, en wat mooi dat groepje rustende drieteenstrandlopertjes. Als ik dit zie krijg ik ook weer zin in een bezoekje aan de pier
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastische serie Miranda, wat zal jij raar gekeken hebben bij die Bruinvissen komen ze daar veel voor..?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja er zitten er veel. Ik zie ze regelmatig. Alleen fotograferen is vaak lastig. Je bent altijd net te laat.

      Verwijderen
  3. Hallo Miranda, hele mooie productieve dag heb jij beleefd met hele goede resultaten. Gr. Ben

    BeantwoordenVerwijderen