zondag 20 maart 2016

Hoepeltje Castricum


Vanmorgen met José een wandeling gelopen van www.demooisteroutes.nl met de naam Hoepeltje. De route ging niet de kant op waar we gewoonlijk altijd lopen dus kwamen we op plekken waar we nog niet eerder geweest waren. Leuk!

Wat fotograferen betreft was het vandaag geen geweldige dag. Het grootste deel van de route was het somber en grijs. Vogels lieten zich wel horen maar niet zien. In het bosgebied was er veel geroffel te horen van de spechten. Zowel mannetjes als vrouwtjes roffelen op takken om territorium en paarband te versterken. Half april begint de specht te broeden en is dat roffelgeluid nagenoeg niet meer te horen. Het was echt fantastisch om te horen vandaag, dat geroffel dat van alle kanten kwam. Helaas was ik te laat om een parend stelletje te kunnen fotograferen.

Grote bonte specht. (Great spotted woodpecker) ( Dendrocopus major)

In en om de karpervijver is het druk met eenden en ganzen. Slobeenden, krakeenden, tafeleenden, kuifeenden, brilduikers etc. ze zitten er allemaal...Maar de meesten zitten net allemaal iets te ver weg om een mooie foto te maken. De eend hieronder herkende ik niet meteen maar het blijkt gewoon een kuifeend te zijn, al twijfelt iemand op de determinatiesite ook of het misschien een toppereend is, die op zijn zij dobbert. Uiteraard is dat duidelijk te zien aan het pootje maar ik zag dat aan voor een aparte tekening op zijn vleugel...Het verschil tussen de te toppereend en de kuifeend is volgend mij alleen maar te zien aan de rug dus zekerheid zal vast niet gegeven kunnen worden in dit geval, maar misschien vergis ik mij en geeft een echte kenner mij nog duidelijkheid.


We lopen verder en komen op een gegeven moment bij een uitkijkpunt.




Jammer voor de foto's dat het zo somber is. We nemen even een theepauze en genieten van het uitzicht. In de verte zien we de "berg" waar we overheen moeten om op het strand te komen. De hoogte komt op de foto niet over maar neem maar van mij aan de het een beste klim zou worden.

Nog even genieten we van de vogelgeluidjes. Vooral de heggenmus liet zich duidelijk horen. De heggenmus is ondanks dat zijn naam anders doet denken geen mus. Een heggenmus is een heel veel voorkomende vogel maar voor veel mensen heel onbekend. Dat komt vooral door het onopvallende uiterlijk en gedrag
Heggenmus (Dunnock) (Prunella Modularis)
We lopen verder en klimmen door het mulle zand naar grote hoogte. Wow! Zo'n hoge strandopgang hebben we nog niet eerder gehad.



Er liggen op veel plekken enorm veel schelpen op het strand.




We lopen een stuk over het strand en komen uiteindelijk bij de strandpaviljoens. Ondanks dat we net thee op hebben is de aantrekkingskracht toch te groot om door te lopen. we kiezen paviljoen Zoomers uit en dat was een goede keus.
Wat een mooie zaak zeg! Ik heb er geen aandelen maar ik maak toch even reclame want wij vonden het de moeite waard.
Tijdens de lunch begint het te regenen en aangezien we lekker zitten en we alle tijd hebben besluiten we om nog maar iets te drinken te nemen.

Na opgewarmd te zijn besluiten we om via de weg richting de auto te lopen. Door het trieste regenachtige weer hebben we allebei niet zoveel zin meer om nog een stuk over het strand te lopen en de duinen weer in te gaan.

We lopen langs bomen met enorme hoeveelheden korstmos op de stam. Zoveel heb ik nog nooit gezien.





We komen eindigen weer bij de parkeerplaats en na nog even een bezoekje aan De Hoep gaan we weer richting huis. Morgen begint de lente....Ik kijk er naar uit....


2 opmerkingen: