zaterdag 14 maart 2015

Rondje Kennemerduinen



Na een kort nachtje vanmorgen toch redelijk op tijd met José naar de Kennemerduinen gereden. Het was grijs, saai weer maar af en toe probeerde de zon door het dikke wolkendek te komen en dan zag het er een stuk vriendelijker uit. Helaas was dat maar van korte duur en is het het grootste gedeelte van de wandeling grijs geweest met een temperatuur van een graad of 4. Bovendien stond er regelmatig een stevige koude wind.
We waren inmiddels verwend na een hele week mooi voorjaarsweer.



Vogels vlogen er zat maar vandaag was het waarschijnlijk ook voor hen te koud om stil te zitten in een boom. We zagen een buizerd die achter een struik verdween en met een muis tussen zijn poten weer tevoorschijn kwam. Helaas peuzelde hij hem buiten ons gezichtsveld op. Dat had wel een leuk plaatje kunnen kunnen zijn natuurlijk.

Vinken die zongen vandaag het hoogste lied.

Vink man
Wij vroegen ons  vandaag af of wij vogels ooit zullen herkennen aan hun zang. Ik kan het me niet voorstellen maar wie weet gaat ons dat toch ooit wel lukken. Sommigen herkennen we natuurlijk wel maar er zijn er zoveel die hetzelfde klinken of elke keer iets anders zingen. Dat ga ik nooit leren. We hebben wel eens een excursie gehad met een natuurgids die dan alles zo wist op te noemen. Maar hij had dan ook al 40 jaar ervaring en tegen die tijd dat ik dat heb ben ik waarschijnlijk doof. :)

Mooi doorkijkje
De kievit liet zich vandaag regelmatig zien...en horen. Die herken ik wel! Een geluid wat aan het voorjaar doet denken. Hij roept zijn naam. Slim vogeltje hè? ;)  www.vogelgeluid.nl/kievit 


Kievit

Kievit

Bij Parnassia moesten we natuurlijk even opwarmen met een cappuccino en een kop thee en ik ben vergeten of we er nou iets ongezonds bij gegeten hebben :)

De huismus deed zijn naam eer aan

Binnen vlogen de musjes door het paviljoen en kwamen regelmatig bij de tafeltjes kijken of er iets te halen viel.

Opgewarmd door de open haard en de warme dranken gingen we weer verder in de richting van het Vogelmeer. In de kijkhut was het extreem koud door de pittige wind die vol door de kijkgaten naar binnen kwam. Er was op veel ganzen, natuurlijk veel aalscholvers, wat dodaars en kuifeenden na niet veel bijzonders te zien. Lekker weer verder om warm te blijven.

Vogelmeer

Vogelmeer

En toen zagen we onze eerste roodborsttapuit van 2015. Leuk om te zien dat druppelsgewijs steeds meer broedvogels weer deze kant op komen. Vorig jaar voor het eerst gespot en best vaak gezien en nu meteen herkend.


Roodborsttapuit


Roodborsttapuit
Tot slot nog een kraai die even poseerde. Soms lijkt zo'n flinke vogel te zwaar voor de takjes waar ze op zitten maar een vogel weegt veel minder dan je zou verwachten. Logisch want anders zou hij niet kunnen vliegen.



Terug bij de ingang nog even bij het bezoekerscentrum gekeken en toen lekker weer richting huis.
Hopelijk is het morgen iets aangenamer maar de vooruitzichten zijn volgens mij hetzelfde als vandaag.














2 opmerkingen:

  1. Wat een mooie wandeling, is dit een route die met paaltjes staat aangegeven of hebben jullie zelf een route gelopen. Ik wil in April een keertje in de Kennemerduinen gaan wandelen, ik dacht aan Duin en Kruidberg, maar dit is ook erg mooi met al die vennetjes.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Sorry Ghita dat ik nog niet geantwoord had. De route die ik had gelopen was de blauwe route vanaf de Zeeweg richting Bloemendaal en Zandvoort. De Kennemerduinen zijn helemaal prachtig, waar je ook start. Ik ken het daar wel goed dus loop ook wel regelmatig mijn eigen route. De blauwe route is geen lange route. Hij is 9 km maar soms is dat lang genoeg. Zeker als ik veel foto's maak van vogels.

      Verwijderen