zondag 12 maart 2023

Dagje Amsterdamse Waterleidingduinen

 





Na hele lange tijd mijn hobby weer opgepakt. Eigenlijk raakte ik weer geïnspireerd doordat ik de laatste tijd luister naar de "Vogelspotcast". Een erg leuke podcast van de bevlogen vogelaar Arjan Dwarshuis die zijn vriend Gisbert van Baalen meeneemt en enthousiast maakt in de wereld van het vogels kijken. Echt een aanrader.

Gisteren zijn José en ik een dagje naar de Amsterdamse Waterleidingduinen geweest. Het was heerlijk weer en we hebben dus weer de hele dag lopen genieten.

Ik vind dit altijd zo'n mooie tijd...Het begin van het voorjaar en alles nog voor je. Ook de vogels beginnen voorjaarskriebels te krijgen. Natuurlijk zijn er in deze tijd van het jaar al vogels die op het nest zitten, of die zelfs al jongen hebben zoals de bosuil en de aalscholver. 


Maar de meeste vogels beginnen iets later in het jaar. Zo zagen en hoorden we dat de rietgors weer in het land is. Helaas kreeg ik deze niet goed op de foto. Ook was de boomleeuwerik duidelijk aanwezig. Dit vogeltje laat zich eerder horen dan dat je hem ziet. De boomleeuwerik lijkt op de veldleeuwerik maar heeft een vrij korte staart en de duidelijker zichtbare wenkbrauwstrepen komen achter op de kop in een v-vorm samen. Overwintert in de landen rond de Middellandse Zee.

Ook waren er volop Dodaars aanwezig. Het geluid is al van veraf te herkennen. Het is een hinnikende roep, maar ik vind het ook altijd iets weghebben van het geluid dat Marrokaanse vrouwen kunnen maken. :) 


Dit lijken kleine eendjes, maar het is de kleinste futensoort.

Wat je sowieso in de Amsterdamse Waterleidingduinen tegenkomt zijn Damherten.

Dat kan niet missen.
Bij de ingangen van de AWD kijken ze niet eens
op wanneer je langs loopt, maar verderop het gebied in zijn ze wel wat schuwer. Het aantal damherten is helaas te groot geworden voor dit gebied waardoor damhertenschade overal zichtbaar is. Overbegrazing heeft de duinnatuur in de AWD ernstig verarmd.

De winterkoning deed ook zijn best. Dit één na kleinste vogeltje van Nederland met de altijd opgerichte staart is ondanks zijn naam niet bestand tegen koude winters. Bij koude winters overleeft vaak maar de helft van de populatie. Dit trekt zomers wel weer bij, want zij leggen wel 5 tot 8 eieren per nest en hebben per jaar 2 legsels.





Verderop kwamen we ook de Krooneenden nog tegen. Deze mooie eenden komen niet heel veel voor in Nederland en hebben eigenlijk jaren geleden mijn interesse in vogels fotograferen aangewakkerd. Wij liepen toen bij de Oosterplas en zagen allemaal fotografen staan. Toen wij vroegen wat er voor bijzonders te zien was bleek daar de Krooneend te zitten.  Ik heb er toen meteen ook foto's van gemaakt en zo kwam van het één het ander.





Ook Boomkruipers zijn altijd leuk om tegen te komen. Ze vallen niet op, maar wanneer je ze eenmaal ziet, zie je ze spiraalsgewijs langs de  boom omhoog klimmen. Eenmaal boven vliegen ze door naar de volgende boom en beginnen van voren af aan. op zoek naar insecten tussen de bast.


Ook was ik blij om de Roodborsttapuit weer te zien. Ook deze zijn weer teruggekeerd uit hun overwinteringsgebied.


De Torenvalk, op zoek naar veldmuisjes zagen we ook regelmatig bidden en even later ook in de verte op een boomtop zitten.





Al met al was het dus een hele geslaagde dag. Ik ga weer proberen het blog bij te houden en na elke lange natuurwandeling een verslag te maken. Voor ons om te zien waar we allemaal geweest zijn en voor anderen om ze te inspireren of mee te laten genieten.






 



3 opmerkingen: