zaterdag 4 juni 2016

Rondje Hekslootpolder

Rietgors (Reed Bunting) (Emberiza Schoeniclus)

Eigenlijk stond vanmorgen de Groene Jonker op het programma maar toen ik zag dat het daar in de ochtend mistig zou zijn heb ik maar een andere bestemming uitgekozen. De Hekslootpolder....ook leuk en ik was daar al een tijd niet geweest.

Ook daar is het heiig en vooral heel warm is het eerste wat mij opvalt als ik uit de auto stap. De regenval en de oplopende temperaturen van de afgelopen week hebben ervoor gezorgd dat er allerlei grassen volop bloeien en dat er veel pollen in de lucht zitten. Hooikoortsweer dus en niet zo'n beetje ook.


Een Heggenmusje liet zich mooi fotograferen en ook de Fitis bleef er even voor zitten.

Heggenmus (Dunnock) (Prunella modularis)


Fitis (Willow warbler) (Phylloscopus trochilus)

Het is windstil en dat zorgt altijd voor mooie weerspiegelingen in het water.




Ik blijf aan het eind van het pad een tijdje staan in de hoop een blauwborst te kunnen fotograferen.
Een Surinaamse man die daar met zijn hondje loopt komt vragen waar ik naar sta te kijken. Ik zei dat ik hoopte op een blauwborst. Nooit van gehoord zei hij maar ken je de Grietjebie? Daar had ik nog nooit van gehoord. Hij ging zoeken op zijn telefoon naar een foto die hij had gemaakt in Suriname. 326 Foto's verder had hij hem gevonden en vertelde dat in Suriname veel vogelsoorten zijn maar dat Surinamers niet vogelen.  Na nog een tijdje gezellig gekletst te hebben gaat hij rechtsaf en ik linksaf. De blauwborst heb ik uteindelijk diverse keren gezien maar helaas niet op de foto gekregen.

Wel wilde de rietgors even mooi voor mij poseren.

Rietgors (Reed Bunting) (Emberiza Schoeniclus)




En een rietzanger met een lekker hapje.

Rietzanger (Sedge Warbler) (Acrocephalus)

Een stukje verderop staat een reiger kleine visjes uit het water te vissen.


Blauwe reiger ( Grey Heron) ( Ardea cinerea)


Helaas lukt het niet om de lepelaars mooi op de foto te zetten. De lucht is te scherp en tegen de zon in krijg ik ze er niet mooi op.


Een kraai die het waarschijnlijk ook warm heeft zit met zijn snavel open om zich heen te kijken.

Kraai  ( Carrion Crow) (Corvus corone)

Een witte kwikstaart vliegt voor me uit van paaltje naar paaltje. Opvallend is dat om die palen allemaal mugjes vliegen. Zal vast te maken hebben met de warmte en het vocht.
Witte kwikstaart (Pied Wagtail) (Motacilla alba)
Aan het eind van het pad trekt het gezang van een rietzanger mijn aandacht.
Ik hoop dat hij nog even mooi blijft zitten. En dat doet hij. Hij trekt zich niets van mij aan en zingt zijn lied uit volle borst.

Rietzanger (Sedge Warbler) (Acrocephalus)





Na nog een rondje bij het landje van Gruiters loop ik weer terug.

Het was weer een heerlijke wandeling in een prachtig gebied. 

3 opmerkingen:

  1. Hele mooie serie, knap dat je die vogeltjes er zo mooi beeldvullend op hebt gekregen. Kon je ze zo goed benaderen?
    De landschapjes met het water en de spiegeling spreken mij ook erg aan
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank je Ghita. Met mijn camera, de coolpix p900, hoef ik niet zo dichtbij te komen...

      Verwijderen
    2. Dank je Ghita. Met mijn camera, de coolpix p900, hoef ik niet zo dichtbij te komen...

      Verwijderen