zondag 3 april 2016

Bijna een boete van 90 euro in Nationaal Park Zuid-Kennemerland

Hazelworm (Slow Worm) (Angius fragilis)
Vanmorgen was het eigenlijk de bedoeling dat José en ik naar de Oostvaarders Plassen zouden gaan. Maar omdat het aan de kust beter weer zou zijn dan in het binnenland hebben we onze plannen gewijzigd en werd de bestemming Nationaal Park Zuid- Kennemerland. Ook leuk! Of leuk....Eigenlijk was het vandaag een geweldige dag! We zijn gestart bij ingang Duin en Kruidberg en zijn eens een heel andere route gelopen dan gebruikelijk. Daardoor zijn we op plekken geweest waar we het bestaan niet van wisten. Best leuk in een gebied dicht bij huis en waarvan je het idee hebt dat je het helemaal kent.

We liepen het gebied in en een kakofonie van vogelgeluiden kwam ons tegemoet. Wat een geluiden zeg! Echt alles door elkaar. Al snel zagen we tussen de bomen door een reetje. Hij stond te verdekt opgesteld om er een scherpe foto van te kunnen maken dus die heb ik helaas weg moeten gooien. Even later zagen we het één na het andere hertje. Zoveel als vandaag ben ik daar nog nooit tegen gekomen.

Damhert  (Fallow deer) (Dama dama)

Verdekt opgesteld en ze bleven gewoon rustig liggen.
Het ene moment is het somber en ziet het eruit dat het gaat regenen, wat het tot vlak voor de wandeling ook deed, en het volgende moment prikt de zon door het wolkendek. Je ziet al duidelijk de winterkleuren veranderen naar lentekleuren.

Een tijd later zien we dat een pad afgesloten is omdat verderop veel water staat. We besluiten er toch in te lopen omdat er aangegeven staat dat de vogelkijkhut wel bereikbaar is. Ik heb daar nog nooit een vogelkijkhut gezien dus het maakte me nieuwsgierig. Op een gegeven moment zien we een verhoging en zijn allebei nieuwsgierig naar wat daarachter te zien is dus we gaan kijken. Veel zand en verderop zien we water, wat achteraf het Cremermeer blijkt te zijn. Schitterend die zandvlakte en ook het kunstwerk wat de wind heeft gemaakt in het zand.

Zand gevormd door de wind.
Cremermeer
Het meer is voor mij onbekend maar dat komt omdat ik het alleen ken vanaf de andere kant en het oogt vanaf deze kant vele malen groter. We gaan weer terug naar het pad en gaan op zoek naar de vogelhut die aan een ander meer nl. het duinmeer ligt.
Er zit een man die ons vertelt dat hij daar naartoe gekomen is omdat de ijseend er zou zitten.Maar helaas vandaag geen ijseend.

Wij besluiten toch nog een keer bij het Cremermeer te gaan kijken of hij daar misschien zit.

Onderweg zien we gelukkig ook nog wat vogels.

Boomleeuwerik (Woodlark) (Lullula arborea)

De Tjiftjaf (Chiffchaff) (Phylloscopus Collybita)
 Als we hier Latijnse namen zouden gebruiken voor vogels zou ik ze helemaal nooit onthouden :)

Heggenmus (Dunnock) (Prunella modularis)
Uitzicht vanaf het pauzebankje
We zien een paadje en lopen erin. Het moet volgens ons naar het eind van het meer leiden. Halverwege komt een groep runners ons tegemoet en ik zie dat het een voor mij een bekende groep is. Peter, de runner die ik ken zegt ons dat we binnendoor bij het cremermeer kunnen komen dus wij besluiten van het pad af te gaan. Zij lopen verder en wij gaan ons eigen weg.
Boven op een heuvel staan Shetlandpony's te grazen.

Shetlandpony's
Het uitzicht vanaf deze kant is betoverend mooi en even vergeten we dat we ons in verboden gebied begeven.

In de verte zie ik een eend die afwijkt van de rest. Yes!! Het is de ijseend. Helaas is de foto echt te slecht om hier te plaatsen maar ik kan hem toch weer afschrijven van mijn lijstje.

We lopen richting het eind van het meer en komen bij het laatste hoge duin. Net voordat we eroverheen willen klimmen om naar het pad te gaan kijken we recht in de ogen van drie boswachters die beneden bij het meer staan.
Oeps! Wij zijn de sjaak gaat het meteen door ons heen. We besluiten om te doen of ons neus bloedt en we keren om om op zoek te gaan naar een pad en te hopen dat ze ons niet zouden bekeuren. Ik had al gezien dat ze onze richting op liepen maar het had geen zin om te gaan rennen. 10 Minuten later worden we ingehaald door een uitgeputte boswachter met in zijn kielzog de twee andere.
We krijgen een lange preek en hij vertelt ons dat we mazzel hebben dat hij ons op het pad treft want anders hadden we 90 euro per persoon kwijt geweest. We zeggen dat we inderdaad fout zaten en bedanken hem dat we het geld in onze zak mogen houden. Dat scheelde maar weinig!
Vandaag verder maar netjes op het pad blijven...

We komen nog wat vogels tegen

Fitis (Willow Warbler) (Phylloscopus trochilus)

Boomleeuwerik  (Woodlark) (Lullula arborea)
Roodborsttapuit (Stonechat) (Saxicola rubicola)

De Tjiftjaf (Chiffchaff) (Phylloscopus Collybita)
Dan krijgen we even later nog een mooi cadeautje:

Een Hazelworm die ligt op te warmen in het zonnetje. Altijd leuk!

We kijken nog even naar het gebied dat onder water staat en zien ook de Konikpaarden staan. Niet te geloven wat we allemaal te zien krijgen vandaag.
Konikpaarden

Veel water door de natte winter
Stilleven

Dat de lente begonnen is is ook aan de kastanjebomen te zien. Er zitten al grote knoppen aan.

Terwijl we richting de uitgang lopen maak ik nog even een fot van een boom met wel hele vreemde vormen. Ik zie er twee dingen in. Een olifantje maar ook een wel hele grote meneer van opzij gezien hahaha

Tot slot drinken we nog even een veel te duur drankje op terras bij Duin en Kruidberg met belabberde bediening. Al met al een fantastische dag en we hebben zeker geen spijt dat we vandaag deze keus gemaakt hebben. Een hele lap tekst en veel foto's maar we zijn dan ook bijna de hele dag onderweg geweest.

Duin en Kruidberg

1. Wat een fantastisch gebied zeg heb genoten hier van je heerlijke serie,,,,,,!

2. wow haha, was ik hierbij? geweldig, wat hebben we veel gezien hè...ik heb Sonja al gemaild, dat we zo'n mooie, schitterende tocht hebben gemaakt in D&K...

3. Wat een mooi blog, prachtige foto's en ook een heerlijke tekst.
    Heb het met veel plezier gelezen en genoten van jouw foto's.
    Moet ik toch echt ook weer eens bezoeken, de Kennemerduinen zijn ook schitterend