woensdag 27 maart 2019

Wandeling Kwintelooijen vanaf Rhenen

Geelgors (Yellowhammer) (Emberiza citrinella)


 Afgelopen zondag had ik 10 voor half 6 ´s morgens afgesproken bij José om naar Rhenen te rijden. Ik hoopte daar een mooie zonsopkomst te kunnen fotograferen, maar helaas was deze niet spectaculair. De start van de wandeling was in een woonwijk en daar zijn over het algemeen geen hele mooie plaatjes te schieten.

Het was best fris, rond het vriespunt, maar het zou een zonnige dag worden met temperaturen rond de 12 graden.

Dat de lente begonnen is konden we echt wel merken aan de spechten. We hoorden de ene roffel na de andere.

Grote bonte specht (Great Spotted Woodpecker) (Dendrocopus major)

 Ook de zanglijster liet zich over de hele wandeling veel en vaak horen. Ze zijn te herkennen aan hun herhalende riedeltjes. Ze kunnen net als spreeuwen andere vogels goed imiteren en herhalen dat telkens een keer of 3.


Zanglijster (Song Trush) (Turdus philomelos)




 We vonden het heel leuk om de geelgors te zien. Opeens zag ik een heel geel vogeltje vliegen die vlak bij ons op een tak landde en niet heel schuw was. Deze komt in Noord Holland niet (veel) voor dus dat maakt het extra leuk.




 Ook de kramsvogel, die in de winter wel regelmatig te zien is, had ik al een tijd niet gezien.
Hij zat wel ver weg maar uiteindelijk staat ie er best redelijk op.

Kramsvogel (Fieldfare) (Turdus pilaris)
Er zaten er veel meer, maar ik kreeg maar één kans voordat ze wegvlogen.

Dit was ons uitzicht toen we even pauzeerden voor een kop thee.
De damp kwam van de grond.



Het was een mooie tocht. De super enthousiaste recensies die deze wandeling kreeg deelden wij niet helemaal. Hij was echt wel mooi, maar wij hebben in de afgelopen jaren al zoveel moois gezien dat wij inmiddels waarschijnlijk te verwend zijn geraakt.



Vanaf nu probeer ik weer iets vaker een blog te maken. De laatste tijd hebben we niet heel vaak gelopen en daarna was ik niet gemotiveerd genoeg om aan de slag te gaan.

Mijn volgende tocht is komend weekend. Zaterdag naar Lauwermeer en waarschijnlijk zondag naar Schiermonnikoog. Dit staat al heel lang op mijn wensenlijstje.

1 opmerking: