zondag 5 februari 2017

IJseenden bij de Zuidpier

IJseend (Long-tailed Duck) (Clangula hyemalis)

Gisterenmorgen lekker weer richting IJmuiden gereden om via een strandwandeling op de Zuidpier uit te komen. Het weer was aardig, er stond wel een frisse wind maar er kwam ook regelmatig een waterig zonnetje door wat ervoor zorgde dat het er niet grauw uitzag.

De zee was vrij ruw en het was op het strand zelf uitgestorven.





Maar toen ik uiteindelijk op de pier kwam moest ik even slikken....Wat een drukte...

Slik....
Er was een viswedstrijd aan de gang. Zo'n 40 vissers zaten daar op een rij. Gelukkig was het een stukje verderop weer wat rustiger.

Geweldig om tussen het gebulder van de woeste zee het roepje van de oeverpieper te horen. Er zaten er best veel want ik kwam er heel regelmatig ééntje tegen.

Oeverpieper (Rock Pipit) (Anthus petrosus)





Op de heenweg was er niet veel te zien behalve dan de oeverpieper. Zelfs de Steenlopers en Paarse strandlopers die je normaal gesproken heel veel ziet waren in geen velden of wegen te bekennen.

Pas bijna aan het eind lieten eerst wat steenlopertjes zich zien

Steenloper (Ruddy Turnstone) (Arenaria interpres)



Zo druk als het begin van de pier was, zo lekker rustig is het verderop...

En even later zie ik ook de Paarse strandloper

Paarse Strandloper ( Purple Sandpiper) (Calidris maritima)




Deze paarse strandloper vind je alleen maar op basaltblokken langs pieren dijken en strekdammen en bijvoorbeeld nooit op het strand.

Nu hoopte ik stiekem wel de IJseenden tegen te komen die hier gesignaleerd waren. IJseenden  broeden in Rusland, IJsland en de Scandinavische fjorden en overwinteren meestal in de Oostzee en een heel klein deel komt naar de westelijke Waddenzee.
Nu had ik gelezen dat er dus ook twee in IJmuiden zaten en als ik er dan toch was zou ik ze best willen zien.

Tadaaahh!....2 IJseenden








 Die had ik nog niet eerder gezien en dus ook niet gefotografeerd. Op de heenweg dacht ik dat het niks zou worden maar aan het eind van de rit was ik toch best blij. Na een kop thee bij Zilt aan Zee is het weer tijd om naar huis te gaan.

Ondertussen op de Noordpier...




2 opmerkingen:

  1. Mooi verslag met een aantal bekende pier-bewoners (inclusief de vissers) maar ook een paar geweldige foto's van de ijseenden.
    Leuk dat je die zo goed kon vastleggen.
    groetjes Ghita

    BeantwoordenVerwijderen